Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Står mitt i - kan ni hjälpa?

  • 123Linnea 13 november 2010

    Mitt i matlagningen - vad tror ni - ska det vara vatten i köttfärsen i det här receptet???
    Helst nu...köttfärspaj i långpanna

  • Cassiopeya 13 november 2010

    Jag hade haft i lite vatten i alla fall, annars är det svårt för kryddorna att fördelas jämnt! Om vattnet får koka in så det inte blir vattning borde det gå bra. Annars är väl risken att pajskalet blir degigt.

  • Mellanbellan 13 november 2010

    Jag hade gjort som vanligt, pulver och vatten får puttra ihop med färsen

  • 123Linnea 13 november 2010

    Okej... Jag var inne på ditt spår där. Jag var på vippen att ha i vatten för jag tänkte att det skulle bli lite för salt och knepig smak. Men så tänkte jag - i och med att man har cremefraiche ovanpå sedan - då kanske det skulle bli bra utan att mildra smaken med vatten.
    Så jag struntade i vatten.'

    Nu står färsen och kallnar för jag lägger ihop allt i kväll när det är dags. Frågan kvarstår egntligen - ska jag ha i lite vatten när jag värmer på det hela???

  • Cassiopeya 13 november 2010

    Haha ja du! Det hade jag nog haft, behöver ju inte vara flera deciliter, men en skvätt, så det inte bränner vid. Tror fortfarande att det behövs lite vatten för att fördela kryddorna jämnt. Tänkte inte alls på att man kanske har i vatten för att bryta av smaken, men så kanske det är {beauty}

  • Bumbis 13 november 2010

    Jag tycker inte du ska ha i vatten nu när det är fördigt. När du gör vanlig tacos har du ju vatten i som ska koka in så resultatet är ju detsamma som nu, inget vatten. Jag använder samma recept som du men i en rund form och har samma mängd fraiche som i din långpanna. Jag hade nog ökat på den lite för det är det som gör den så gosig.

  • irrevirre 13 november 2010

    Ja det måste vara vatten i. Det har nog fallit bort. Två dl skall det nog vara som sedan det reduceras avsevärt under puttringen:)

  • Nhg9 13 november 2010

    Skrivet av 123Linnea den 13 nov 2010

    Mitt i matlagningen - vad tror ni - ska det vara vatten i köttfärsen i det här receptet???
    Helst nu...köttfärspaj i långpanna


    Blir nyfiken :) Hur blev det??
    Tycker när jag läser receptet att det är väldigt mycket vatten i pajdegen, och i mitt recept på liknande har jag i liiite krossade tomater istället för vatten i färsen.....
    Hör av dig och berätta ;)

  • 123Linnea 14 november 2010

    Joo...

    Pajdegen blev nog som den skulle.

    Jag skulle värma på köttfärsen innan jag satte in det i ugnen, tänkte jag.

    Sååå... Jag hällde på typ 1-2 dl vatten. Satte plattan på full bott.

    Och gick och gjorde julkort...

    Oooops - köttfärsen!!!!

    Jaja, det blev inte så farligt. Vattnet kokade i alla fall bort. Färsen stekte in i grytan till viss del.

    Stressad blev jag och gjorde allt tvärt om - lade på osten och tomaterna - bredde creme fraichen ovanpå!

    Fattar ni vilken kväll??

  • The_mama97mia 14 november 2010

    Hehe... jag känner igen mig! Vaddå simultankapacitet?

  • soccermum 14 november 2010

    Skrivet av 123Linnea den 14 nov 2010

    Joo...

    Pajdegen blev nog som den skulle.

    Jag skulle värma på köttfärsen innan jag satte in det i ugnen, tänkte jag.

    Sååå... Jag hällde på typ 1-2 dl vatten. Satte plattan på full bott.

    Och gick och gjorde julkort...

    Oooops - köttfärsen!!!!

    Jaja, det blev inte så farligt. Vattnet kokade i alla fall bort. Färsen stekte in i grytan till viss del.

    Stressad blev jag och gjorde allt tvärt om - lade på osten och tomaterna - bredde creme fraichen ovanpå!

    Fattar ni vilken kväll??


    ääääh, det ska ju ändå blandas i magen (Y)
    Been there-done that..
    Skämt å sido, igenkänningshumor är den roligaste, hoppas det gick hyfsat bra trots allt ändå!?

  • Cassiopeya 14 november 2010

    Skrivet av 123Linnea den 14 nov 2010

    Joo...

    Pajdegen blev nog som den skulle.

    Jag skulle värma på köttfärsen innan jag satte in det i ugnen, tänkte jag.

    Sååå... Jag hällde på typ 1-2 dl vatten. Satte plattan på full bott.

    Och gick och gjorde julkort...

    Oooops - köttfärsen!!!!

    Jaja, det blev inte så farligt. Vattnet kokade i alla fall bort. Färsen stekte in i grytan till viss del.

    Stressad blev jag och gjorde allt tvärt om - lade på osten och tomaterna - bredde creme fraichen ovanpå!

    Fattar ni vilken kväll??


    Sådär blir det nu och då, alltid lika trist när man tänkt sig att det ska bli så bra och så tabbar man sig. Här fanns inget ströbröd igår när jag skulle göra panering, och när jag la i köttet och satta på stekplattan tog det sån tid. Tog fem minuter innan jag förstod att plattan var inställd på den pyttelilla plattan istället för på stekplattan (två plattor i samma). Typiskt! Men men det gick att äta, men lite trist när man har matgäster :s

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.