Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Stektermometrar

  • lau345 4 maj 2014

    OK, här kommer en fråga som förhoppningsvis nån känner igen sig i. Jag har genom åren haft 3 st stektermometrar, med display och metallkabel till en metallnål. De har varit från IKEA, COOP och den senaste från Bengt Ek design. Det som har hänt med dessa termometrar är att de efter en kort tid flippar ur och börjar ange alla möjliga temperaturer, även om nålen är i rumstemperatur eller i frysen. De tjuter HI i rumsteperatur och enda sättet att få tyst på den är att dra ut kabeln ur dem. När det gäller matlagningnen har de ibland sett ut att fungera för att sedan helt plötsligt börja tjuta HI trots att de alldeles nyss var långt ifrån måltemperatur. Jag förstår att de två första är ganska billiga termometrar och inte speciellt pålitliga, men den sista blev jag riktigt förbannad på när jag insåg att den inte heller ens fungerar hjälpligt. Någon som har erfarenheter av detta? Dessutom om någon har förslag på en bra och pålitlig stektermometer med kabel (dvs som man kan ha inne i ugnen). Är det den gamla analoga som gäller eller?

  • Anderstam 4 maj 2014

    Jag har en Bengt Ek som fungerat klanderfritt i 4 år nu.
    Men helst använder jag min gamla Nilsjohan analoga ifrån 60-talet.
    Men det kanske är pga min ålder och misstänksamhet mot allt nytt i köket! 8-|

  • annapatrik 5 maj 2014

    Min analoga från när jag flyttade hemifrån för drygt 30 år sedan fungerar perfekt. Jag har också två olika digitala men litar inte riktigt på dom, tycker dom hoppar lite konstigt i temperatur ibland.

  • viddi 11 maj 2014

    Jag föredrar den analoga den visar rätt temp. tycker jag (Y)

  • Ann1Ksen 12 maj 2014

    Jag har precis samma problem!!!
    Jag ha under måååånga år använt digitala termometrar med kabel och varit jättenöjd.
    För ett tag sedan - ca ett år tillbaks tror jag - så bytte jag ut dom för jag tyckte dom kändes lite sunkiga.
    Men det skulle jag aldrig gjort! Jag har köpt 5-6 stycken av olika fabrikat från ca 100kr-300kr.
    Nu sist köpte jag en Elektrolux på Elgiganten. Den funkade inte heller.
    Ingen fungerar som den ska.
    Jag borde naturligtvis ha reklamerat, men har inte orkat, utan köpt en annan, ny.
    Men jag vill absolut ha tips på bra digital stektermometer med sladd som man kan köpa NU.
    Hoppas det finns!

  • stbcn1122 12 maj 2014

    använder ICA:s tycker den fungerar hur bra som helst
    Birgitta

  • Ann1Ksen 12 maj 2014

    Hej Birgitta,
    ICAs tror jag inte att jag har provat.
    Har du köpt den nylogen?
    /Annette

  • stbcn1122 12 maj 2014

    Nej det är inte länge sedan jag köpte den köpte den på en ICA Maxi. Hoppas att du hittar den

    (Y)

  • walterego 13 maj 2014

    Jag har haft 3 st. trådlösa inköpta från Clas Ohlson. Funkade bra .... ett tag. En blev trasig inom garantitiden så den fick jag.
    En köptes från Lidl men den höll inte vad den lovade. 10-15 meter från sändaren så nollställdes mätaren. Skräp!
    Ett köpte jag från Jula. Visade sig att det var ett "måndagsexemplar" men fick en ny som funkar än.
    Den äldsta digitala köptes för knapp en hundring och är räddaren när dom andra pajar men då måste man ju hålla sig i närheten av köket för att höra när steken blir färdig.
    Som jag förstår så blir det ett brott på kabeln närmast insticksnålen som gör att mätaren får spatt och spader.

  • husmusen88 13 maj 2014

    Min är köpt på claes ohlsson och funkar klockrent efter snart 4 år :)

  • Rajdon 13 maj 2014

    Joman ha haft såna termoavkännare som är helt åt fanders. Hade en analog gammtjosan som flera säkert haft "made in sweden". Som har en aluminiumpinne där hela pinnen känner tempen? Istället för spetsen. Tot kass :)

  • lau345 8 juni 2014

    Ok, har efter mycket funderande bestämt mig för att köpa en temometer man sticker in i maten, sannolikt en thermapen. Vad gäller stationär termometer tror jag att det landar på en gamma hederlig analog alt at jag ska testa en tesvinnare från t ex Vi i Villa som heter Schou. Jag undrar problematiken ligger i: 1) Termomtern ligger mesta tiden i en låda med strömmen på, eftersom det inte finns någon strömknapp. 2) Metallwiren till nålen ligger tvinnad runt termometern och det kanske sker någon form av brott på den som gör att den börjar ange alla möjliga temperaturer. Ska rapportera tillbaka när jag testat.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.