Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Surströmming

  • Legoli 9 augusti 2011

    Jag behöver hjälp, vi ska ha en bjudning där vi tänkte göra en surströmmingsskiva om ett par veckor där alla är lite skeptiska.

    Vilka tillbehör ska jag ha och kan man göra några recept med surströmming??

    Jag är helt novis på surströmming men det ska bli väldigt spännande och roligt att prova

    HJÄLP!!!!!!!!!!!!

  • The_mama97mia 9 augusti 2011

    Oh vad roligt! Vad ni är modiga! Heders till alla som vill och törs prova!

    Jag undrar om vi inte har en tråd eller två med tillbehör till surströmming, ska söka o återkommer med ev länk, men till dess skulle jag nog rekommendera att om ni alla är skeptiska och noviser -
    kanske ha en plan B.

    Det klassiska sättet att äta surströmming är det enklaste och det bästa,
    gör surströmmingsklämma på mjukt tunnbröd, till skall man ha kokt mandelpotatis (helst, den är så smörig o fin, men det går i nödfall med annan potatis), mycket rå lök (gul eller röd eller båda).
    Gott smör, och för de lite fegare kan man ha tillbehör som gräddfil, skivad tomat, rårivna morötter.

    Själv vill jag njuta av surisen som man äter fisk och potatis, till vill jag ha en skiva hårt tunnbrd med smör på.

    Och en iskall snaps (gärna Porsbrännvin, eller ngt kryddat) och en kall öl. ANnars är mjölk suveränt.
    (Y)

  • The_mama97mia 9 augusti 2011

    http://www.matklubben.se/matprat/husmanskost_vardagsmat_och_snabblagat_22/surstroemming_10228.html

    http://www.matklubben.se/matprat/fest_och_broellop_12/surstroemming_5057.html

    Här hittar du nog våra samlade tips o trix... ;)

  • Legoli 9 augusti 2011

    Tack för tipsen mama97mia, jag ska kolla in länkarna du skickat.

  • monicadanell 9 augusti 2011

    Surströmming mumms

  • zudette 9 augusti 2011

    Prova gärna lite dill på suringmackan också.... mums! ;)

  • Mistys 9 augusti 2011

    Jag har i veckan lyckats få en Syd African och en Engelsman att älska surströmming genom en vanlig klämma. Tunnbröd, mandelpotatis, röd lök, surströmming och en snaps;)

    Båda hatade lukten, ville inte smaka och efter första tuggan ville dom bara ha mer.......

  • Forsen 9 augusti 2011

    Till våra nybörjare brukar vi ha lite crème fraiche att klicka över den färdiga "klämman", det blir lite mildare smak då. I övrigt har vi mandelpotatis, tomat, rödlök och dill som tillbehör, vi kör med hårt tunnbröd, gärna Polarknäcke. Lycka till, det är ju sååå gott!!

  • farmoringer 9 augusti 2011

    Jag kör med polarknäcke, mandelpotatis. gräddfil, rödlök och skivad tomat. Plus naturligtvis, surströmming..(Y)(H)

  • Stintan 9 augusti 2011

    Första gången jag åt surströmming blev jag glatt överraskad hur gott det var. Den var gjord i ugnen med fräst hackad lök i botten av en smord form, sedan täckt med ett gäng filéade surströmmingar, skorpströ över och 2-3 dl grädde.
    Gräddas i 200 grader tills det fått lite färg eller 15-20 minuter.
    Underbart gott med färskpotatis, tunnbröd med lagrad ost eller messmör och naturligtvis rå hackad gul lök.
    Efter denna nybörjarrätt var jag såld.

  • Legoli 10 augusti 2011

    Tack för alla tipsen, vi ska göra ett tappert försök med öppna sinnen.

  • The_mama97mia 10 augusti 2011

    som sagt om det inte går väl, ha en plan B - har ni långt till närmsta Pizzeria??? *skratt*

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.