Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sv: Torsdagsmat

• 19 april 2004

Det finns i huvudsak två teorier om varför vi äter ärtsoppa just på torsdagar. Den första härstammar ifrån medeltiden då ärtor var att betrakta som vår tids potatis. Soppan åts på vår katolska medeltid på torsdagar för att väga upp fastedagarna som inträffade på onsdagar och fredagar då endast fisk var tillåten. Detta med fisk på fastedagar lever också delsvis kvar, t ex serverar många lax på långfredagen... Det går också ett rykte om att Gustav III (senare delen av 1700-talet) gav ett kungligt påbud om att hela hans folk, då inkluderade detta även finnarna, skulle äta ärtor. Ärtor betraktades som "nödkost" och åts främs på sommaren i väntan på höstskörden. Men ingen kan ju leva på ärtor månader i sträck så för att garantera att hela ärtskörden trots allt åts upp tyckte Kungen att det var en fantastisk idé att sprida ut ätandet under hela året. Eftersom förvaringsmöjligheterna var tämligen begränsade torkades ärtorna. När man sedan skulle tillreda dem blötlades dem för att återfå sin spänst. Under oåren under 1800-talet skulle lite mat mätta många munnar och då var soppa ett utmärkt alternativ. När pannkakorna kom in i bilden vet jag faktiskt inte men jag hoppas att detta stillar någon av din nyfikenhet!

• Kaneta 9 mars 2008

Har fastnat på obesvarade trådar. Hittade en om varför vi äter ärtsoppa på torsdagar.

• The_mama97mia 9 mars 2008

Kul!
    FInns det ngn som vet varför tisdagar ofta är fiskdagar då????

• bernit 9 mars 2008

Skrivet av mama97mia den 9 mar 2008

Kul!

Av tradition landades ingen fisk på auktionerna på måndagar för då var fiskarna ute på havet. (fiskarna var ju djupt religiösa och fiskade inte på Söndagar) så den första fäska fisken på veckan kom på tisdagen.
    Nu för tiden har detta ingen betydelse men tisdag är nog fortfarande en fiskdag

/BÅ :p

• Okänd 9 mars 2008

Ja,vi har ofta fisk i skolan på tisdagarna,så det hänger med ännu.
    Tack för info, det var intressant:p

• farmoringer 9 mars 2008

Bruna bönor är väl även det en tisdagsmat har jag för mig...

• Okänd 9 mars 2008

MMMM,va gott med bönor.
    Jag vet faktiskt inte.Vi serverar inte bönor i skolan längre,ej heller ärtsoppa,kålpudding mm.

• Nettie 9 mars 2008

Liliane . varför serveras inte kålpudding, ätrtsoppa längre? :'(
    Det som är så gott:p

när jag jobbade på lunchrestaurant så var bruna bönor tisdagsmat, liksom fisk. VI hade alltid minst två rätter.
    Men jag minns inte hur det är med raggmunk? Är det torsdagsmat nu? Raggmunk är ngt som orskar kaos på en del lunchhak - det blir såna köer....
    :)

• farmoringer 9 mars 2008

Är väl lika dant med stekt fläsk och löksås. Då brukar folk köa...

På mitt dagis hade det från början både ärtsoppa och bruna bönor men slutade med det där också. Många så små barn, som på dagis, klarar inte av den hårdsmälta maten som bönor och ärtor...

• anluk 9 mars 2008

I mina barns skola serveras både ärtsoppa, kålpudding, bruna bönor mm. Ärtsoppedagarna är ju inte favoritdag för mina barn men de får ju pannkakor efteråt.....
    Ang fisken så är det ju ff så att det inte går att få tag på färsk fisk i de stora fiskauktionerna.

• Okänd 9 mars 2008

Skrivet av Nettie den 9 mar 2008

Liliane . varför serveras inte kålpudding, ätrtsoppa längre? :'(
    Det som är så gott:p

Jag vet faktiskt inte,kanske beror det på de nya rätterna som Nuggets av alla de slag,hamburgare,Tacos.mm.
    Sen är det korv och fisk nästan varje vecka, soppa och gröt varanna vecka.Allt ska ju vara snabbt att laga nu för tiden.
    Blev du nåt klokare av detta? // Liliane

mina barn serveras både ärtsoppa och kålpudding och raggmunk för den delen. Däremot är jag osäker på om det nånsin serveras bruna bönor. Minns inte ens om jag fick det själv i skolan....
    Som jag tolkar skolmatsedeln (som jag läser för att få en aning om hur jag själv ska planera matsedeln hemma) så är det fisk en dag i veckan - ofta tisdagar, en dag soppa, en dag färs, en dag korv, en dag lite vad som. "Vad köket bjuder" är en förskräcklig nyhet för mig som förälder för då har jag ju inte en susning... haha...

Jag är glad att vi har så bra skolmat, mina ungar är himla glada i den. :) Det är skönt att veta att dom får i sig käk mitt på dagen.
    Men det är oavsett torsdag eller inte. Sorry, menar inte att förstöra tråden här!

• Kaneta 9 mars 2008

Tycker det är kul med trådar som utvecklas. Kollade barnens skolmatsedel. Det är alltid fisk på tisdagar, aldrig något med bönor och kål, torsdagar serveras soppa ibland bara.
    Är själv dålig på att kolla med matsedeln vad barnen fått till lunch har ofta serverat samma eller liknande mat som i skolan och det får man minsan höra.

• monac 9 mars 2008

Skrivet av bernit den 9 mar 2008

Kul!

Av tradition landades ingen fisk på auktionerna på måndagar för då var fiskarna ute på havet. (fiskarna var ju djupt religiösa och fiskade inte på Söndagar) så den första fäska fisken på veckan kom på tisdagen.
    Nu för tiden har detta ingen betydelse men tisdag är nog fortfarande en fiskdag

åh, vad inntressant...har faktiskt undrat över "fisk-tisdag"// monacamilla

Hej Kaneta! O alla andra.
    just detta med fisktisdag är av betydelse för familjematsedeln... Jag vet att det ofta är så, därför äter vi sällan fisk på måndag o onsdag hemma här. Ungarna är ibland lite känsliga (eh... ät o tig...) för att äta "samma" hela tiden. Vilket är ett problem vad gäller att ta hand om rester här med, vilket jag diskuterat annanstans här...
    Så jag har det i bakhuvudet. Fisk får det gärna bli på söndag, ibland onsdag eller torsdag kväll då.
    Jag vill gärna att vi käkar fisk minst en gång i veckan hemma med.

• bernit 9 mars 2008

när jag jobbade på lunchrestaurant så var bruna bönor tisdagsmat, liksom fisk. VI hade alltid minst två rätter.
    Men jag minns inte hur det är med raggmunk? Är det torsdagsmat nu? Raggmunk är ngt som orskar kaos på en del lunchhak - det blir såna köer....

Raggmunk med fläsk är tisdagsmat, varför kan jag däremot inte säga. I vilket fall är jag glad att det serveras för det är en höjdare med rårörda lingon till.

menar du det, bernit ??? OK. Finns ngn som säger emot???
    Jag tänkte annars att raggmunk hamnade i torsdagsfacket, men ok det är ju ingen soppa efter.. måste kolla det här i lunchmatsedlar i närheten. .... *skrattar*

• Fiona 10 mars 2008

Pratade med en fiskare i Göteborg för några veckor sedan, och han talade om att onsdagar är bästa dagen att köpa färsk fisk... Det är nämligen fortfarande så att fiskarna inte kommer in alla dagar i veckan! Det trodde man inte, men så är det tydligen.

• enAnnan 10 mars 2008

Raggmunk är en riktig tisdagsklassiker än!

Även här har skolan lite bestämda dagar och fisk är tisdagsmat.
    Mina barn är oxå glada i skolmaten, den är varierad och helt okej faktiskt. Men de kinkar oxå om det blir fisk o potatis samma dag, även om det lagas olika.
    Så jag försöker oxå att följa matlistan från skolan.

Jätteintressant information om bönor och fisk osv.
    Mer fakta tack!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.