Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Svamp

  • slisan 5 november 2010

    Min man påstår att man inte ska skölja svampen innan man föväller den. Vi har idag plockat en hel del trattkantareller därav dispyten! Vad säger ni?

  • Cassiopeya 5 november 2010

    Jag säger som så, att hur kan svampen stå i skogen utan att det kommer vatten på den? Jag sköljer alltid mina svampar innan jag förväller dem, svårt att få bort allt grus och skräp annars.

    Däremot sköljer jag inte svampen när jag ska torka den eftersom den får självtorka (utan ugn). Är den för vattnig ruttnar den istället.

  • elsklingen 5 november 2010

    Neee, har aldrig sköljt svamp, köpe eller funnen...
    blir svampig när man tillagar den ;-)
    Finns ju speciell svampborste-kniv till hugade plockare, kke ni redan har ?
    annars kan man ta brödpensel (Y) o vifta bort skräpet med när man ändå rensar dem o knipsar av "roten"


    däremot har jag nån gång haft köpe-champinjoner som legat i plastpåse i kylen,
    såg fina ut men luktade lite surt 8)
    dem sköljde jag o torkade av, o det gick fint.... hehe...
    Vissa affärer har papperspåsar vid svampen, är absolut att föredra.

  • lena4 5 november 2010

    Jag rensar den och förväller den i vatten . Sköljer den inte innan.
    Har inte märkt nåt fel me de.

    Lite skit rensar magen sägs det!

  • miabok 5 november 2010

    Jag sköljer aldrig svamp, varken köpt eller plockad. Vet inte riktigt varför. Tror kanske att sköljd förlorar i arom.

  • svengelsk 5 november 2010

    Bara om den är sandig. Tycker inte om knaster mellan tänderna.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.