Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Svartpeppar vs vitpeppar

  • Annrh 7 januari 2013

    När ni läser ett recept där det i ingredienserna står salt och peppar. Eller bara peppar, tolkar ni det då som svartpeppar eller vitpeppar?

    Själv läser jag alltid in svartpeppar. Främst för att jag nästan aldrig använder vitpeppar. Vitpeppar har jag i min stuvade spenat, mitt potatismos och på stekt svamp och förmodligen något mer jag inte kommer på just nu... men till ovanstående är det obligatoriskt istället för svartpeppar...

    Hur gör ni och när använder ni vitpeppar?

    Min sambos mamma gör dock tvärt om, står det peppar använder hon vitpeppar. Är det en smaksak, en generationsfråga eller okunskap hos någon av oss? :)

  • irrevirre 7 januari 2013

    Jag har samma erfarenhet som du Annrh!
    Använder mest svartpeppar men i vissa rätter, potatismos, bechamelsås, klassiska köttbullar... då kommer vitpepparn fram. Min mamma däremot använder nästan bara vitpeppar!

  • Mistys 7 januari 2013

    Alltid svartpeppar. Vitpeppar luktar ladugård:\ Kan bara för mitt liv inte med lukten.

  • Cassiopeya 7 januari 2013

    Jag har en kvarn med fyra sorters peppar -röd, grön, svart och vit. Står det bara peppar är det den som gäller. Precis som du har jag olika favoritkombinationer med svart eller vit peppar, men när det är lite random sådär...då blir det kvarnen :)

  • amoz 7 januari 2013

    Jag tror det handlar mycket om en generationsfråga då det gäller vilken pepparsort man använder, plus att det nog blivit mer vanligt att använda svartpeppar nu. För egen del har jag gått från att använda vitpeppar till svartpeppar.

  • rosatalo 7 januari 2013

    Jag tycker att det är skönt när det står om man använt vit el svartpeppar i receptet. Slipper man tänka själv. Använder nog mest svartpeppar, det passar bäst i kötträtter tycker jag, sedan är vitpeppar självklar i ex korv stroganoff, potatismos och fiskrätter.

  • joakim888 7 januari 2013

    Har en kvarn med svartpeppar och vitpeppar blandat. Det bästa av två världar, så att säga.

  • LenaBE1 7 januari 2013

    Jag gör som dig och tolkar det som svartpeppar jag med.
    Jag använder nästan bara svartpeppar om det inte står något annat vill säga.
    Till skillnad från dig så har jag även svartpeppar på svamp och i mitt potatismos.
    Vitpeppar har jag till spenat och när det står i ett recept, nåt annat kommer jag inte på just nu. 8-|

  • _Kockfan_ 8 januari 2013

    vitpeppar till den mat som ska hållas "ren" och där svartpeppar bara får den att se smutsig ut, tex såser , potatismos och kokt fisk.

    Svartpeppar till övriga.

  • eva23 8 januari 2013

    Skrivet av _Kockfan_ den 8 jan 2013

    vitpeppar till den mat som ska hållas "ren" och där svartpeppar bara får den att se smutsig ut, tex såser , potatismos och kokt fisk.

    Svartpeppar till övriga.


    Håller med, vitpeppar till "vit" mat, men annars så är ju svartpeppar godast.

  • Annrh 8 januari 2013

    Smart! Så har jag aldrig tänkt, men jag störs ju utseendemässigt av svartpepparkornen i min västerbottenostpaj. Ska testa laga den med vitpeppar nästa gång för att se hur den smakar då :)

    Bra tips!

    Annars är ju svartpeppar gott till osträtter men jag ska testa, kan ju vara lika gott med vitpeppar...

    Skrivet av _Kockfan_ den 8 jan 2013

    vitpeppar till den mat som ska hållas "ren" och där svartpeppar bara får den att se smutsig ut, tex såser , potatismos och kokt fisk.

    Svartpeppar till övriga.

  • boz1965 8 januari 2013

    Vitpeppar kommer från samma växt som svartpeppar men plockas och torkas i ett annat mognadsstadium. Finns hel och malen, bäst smak ger den om man maler den själv i pepparkvarn. Smaken hos vitpeppar är inte lika intensiv som svartpeppar.

    Om det bara står peppar i ett recept är det antingen vit- eller svartpeppar eller en blandning som avses. En del använder vitpeppar som baskrydda i princip all matlagning, medan andra har svartpeppar som bas eller en blandning av de båda. En ren smaksak. Vanligast är att vitpeppar används i grundsåser och stuvningar och svartpeppar till pasta och stekta köttbitar, men det varierar även här.

    Källa: recepthjalpen.se

  • jas65 9 januari 2013

    Skrivet av _Kockfan_ den 8 jan 2013

    vitpeppar till den mat som ska hållas "ren" och där svartpeppar bara får den att se smutsig ut, tex såser , potatismos och kokt fisk.

    Svartpeppar till övriga.


    Så gör vi kockar på restauranger också, men sedan så är styrkan olika mellan dem. Oftast så har man en blandning mellan salt och vitpeppar.

  • sikaal 9 januari 2013

    Om det står peppar, är det vitpeppar för mig. (Jag vet inte ens om mamma hade svartpeppar hemma.) Jag använder nog båda lika mycket nu för tiden. Mina barn använder däremot mest svartpeppar. Kanske lite en generationssak.

  • matsviper 9 januari 2013

    Men kära ni! Mortla lite av alla sorter ni har hemma och dofta och smaka så har ni säkert en ny uppfattning av skillnaden av dessa olika och var dom passar bäst.Vilken region dom är odlade i osv kan man känna också skillnaden på.Lika sasmma är det med salt.Testa på samma sätt med salt så kanske det lyser till i lampan{laugh}

  • MosterNettan 9 januari 2013

    Jag tror också det är en generationsfråga, eller som man blivit lärd från början. Eftersom jag använder det vitpeppar som "grundpeppar" så tolkar jag peppar som vitpeppar om det står så i ett recept, jag har faktiskt aldrig tänkt på det men så gör jag. Jag använder mycket svartpeppar också, men främst när jag vill stärka upp t ex sås.
    Kan hålla med om att vitpeppar kan lukta lagård men det smakar då inte så.

  • Amika 9 januari 2013

    Skrivet av _Kockfan_ den 8 jan 2013

    vitpeppar till den mat som ska hållas "ren" och där svartpeppar bara får den att se smutsig ut, tex såser , potatismos och kokt fisk.

    Svartpeppar till övriga.


    (Y) Precis så gör jag också. :)

  • rosatalo 10 januari 2013

    Skrivet av matsviper den 9 jan 2013

    Men kära ni! Mortla lite av alla sorter ni har hemma och dofta och smaka så har ni säkert en ny uppfattning av skillnaden av dessa olika och var dom passar bäst.Vilken region dom är odlade i osv kan man känna också skillnaden på.Lika sasmma är det med salt.Testa på samma sätt med salt så kanske det lyser till i lampan{laugh}


    Jag kommer ihåg ett test jag såg på tv där kockar skulle göra ett blindtest för att se om de kunde skilja på flingsalt eller vanligt. Pinsamt nog kunde de inte det, trots att de prisat de stora skillnaderna. Undrar om inte det skulle bli lite likadant om någon supersmakare skulle avgöra var pepparn vuxit. {yawn}

  • matsviper 10 januari 2013

    Om nu "duktiga"matlagare inte klarar av detta så testa själv så märker du skillnaden.Alla känner en skillnad är jag övertygad om men att veta var den har växt är mycket knepigt,men det finns ju folk som vet vilken druva vinet är gjort av.Själv har jag 5-6 sorters salt och lika många sorters peppar.Reste run i riket i sommras och träffade massa gamla vänner,både mat kunniga och inte.Vi testade salt på samtliga ställen,ifs bara 2 sorter men alla kännde skillnaden,utan att kanske veta att det var havssalt eller himajala salt.Men snälla !Testa på peppar så fattar ni.Tror ni att det heter GRÖNpepper sås om man kan använda vitpeppar?

  • rosatalo 10 januari 2013

    Skrivet av matsviper den 10 jan 2013

    Om nu "duktiga"matlagare inte klarar av detta så testa själv så märker du skillnaden.Alla känner en skillnad är jag övertygad om men att veta var den har växt är mycket knepigt,men det finns ju folk som vet vilken druva vinet är gjort av.Själv har jag 5-6 sorters salt och lika många sorters peppar.Reste run i riket i sommras och träffade massa gamla vänner,både mat kunniga och inte.Vi testade salt på samtliga ställen,ifs bara 2 sorter men alla kännde skillnaden,utan att kanske veta att det var havssalt eller himajala salt.Men snälla !Testa på peppar så fattar ni.Tror ni att det heter GRÖNpepper sås om man kan använda vitpeppar?


    Det var nog inte fråga om huruvida man känner skillnad på vit- eller svartpeppar som trådstartaren avsåg utan som jag uppfattar det hur man tolkar ett recept där sorten inte är angiven.
    Självklart känner man skillnad på vitpeppar, svartpeppar, grönpeppar, rosépeppar,kryddpeppar men kanske ändå inte var det vuxit. Avser inte att kritisera eller förlöjliga någon, men testar man 2 sorters salt är det hela 50% chans att få rätt. Det gällde att skilja på vilken sorts salt man använt i en lagad rätt. Tror inte för ett ögonblick att någon kan avgöra det. Det tyckte jag bevisades i programmet som jag tyvärr inte minns vilket det var, och det är ju i rätter man använder saltet. Den billiga natriumkloriden var lika bra som de dyra snobbsalten. Det handlar nog mer om känslan man får när man står och smular salt med en lite tjusig gest över sin mat.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.