Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Svartvinbärsgelé, 2 liter bär blev till ynka 2 msk saft? Hjälp!

  • sideshowzimmie 3 juli 2011

    Förra sommaren skulle jag pröva mig på att göra svartvinbärsgelé på föräldrarnas bär från Österlen. Bären var tyvärr helt mogna med hoppades på att det inte skulle vara något problem. Med 2 liter bär och 4 dl vatten (enligt recept) skulle jag alltså koka i ca 10 min och mosa lite mot kanterna. Jag silade massan genom silduk och efter 30 min fick jag ca 1 msk saft. Lät det stå under natten för att på morgonen inse att jag fått ihop drygt 2 msk saft. Min lösning blev att hälla tillbaka massa och koka upp igen tillsammans med mer vatten, mycket mer. Därefter blev resultatet bra. Det geléade sig fint och smakade väldigt gott.

    I år har jag fått tag på väldigt fina, nästan mogna svarta vinbär. En del bär är svarta, en del är nästan röda och några är gröna. Jag testade samma recept (de andra recepten skulle man ha 2 dl vatten till 2 liter bär, lät inte klokt). Nu står jag här mitt i natten med samma problem. Det är så trögflytande att jag fått ut ca 2 dl saft på 4 timmar. Enligt receptet skall det bli 0,5 l gelé.

    Vad är det jag gör fel?

  • mjao 19 juli 2011

    Du var på rätt spår i fjol när du tog mer vatten! När jag kokar saft på svarta vinbär tar jag mycket mer vatten än standardrecepten säger. 1 lite bär och 7 dl vatten minst. Vinbär är ganska torra och har mycket smak så saften blir inte "tunn" för det. Jag tycker att det blir godast saft på riktigt mogna svarta bär. Ska man göra gelé så kan det vara bra med lite halvmogna. De har mycket pektin i sig som gör att det stelnar. Mogna bär kan få hjälp av pektin man köper i affären. Jag tycker Melatin (röd påse) är både billig och bra. Det finns ju Certo på flaska också, men den är dyrare. Gröna bär låter jag sitta kvar på busken så de mognar. Jag har ingen erfarenhet av att använda dem.
    Lycka till!
    Mjao

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.