Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Svensk påsk middag i England

  • croxie64 9 mars 2008

    Varje storhelg så har jag inkluderat något svenskt på matbordet sen jag kom hit till England för 4 år sen. Undantaget har alltid varit påsk eftersom jag aldrig har varit någon påsk firare själv. Så jag har inte en susning om vad som hör hemma på ett typiskt svenskt påskbord.

    Så i år så skulle jag vilka laga en typisk svensk påsk middag och bjuda in min sambos familj, men jag har inte en aning vart jag ska börja.
    Jag vet att man kan ha ägg av alla de slag, men förutom det?
    Det är inte lätt att få tag på typisk svensk ansjovis här i England, så jag har skippat Jansson varje jul. Strömming skulle jag tro att Tesco eller Morrison har färsk (mycket fisk är konserverad här), men jag kanske måste beställa.

    Vad har ni på påsk bordet?
    Alla förslag är välkomna :D

    Christa

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    Jag ligger rätt lågt med påskmat - men Jansson är nog det jag längtar efter. Kan jag inte skicka lite ansjovis till dig???? *Ler*

  • farmoringer 9 mars 2008

    Lammstek och lax är väldigt gångbart till påsk.

  • anluk 9 mars 2008

    Lax är mumma!
    Klassisk påskmat hos oss är: Ägg, sill, jansson, köttbullar, prinskorv, nubbesallad och omelett. Sedan får man ju inte glömma lilla nubben.

  • bernit 9 mars 2008

    Skrivet av anluk den 9 mar 2008

    Lax är mumma!
    Klassisk påskmat hos oss är: Ägg, sill, jansson, köttbullar, prinskorv, nubbesallad och omelett. Sedan får man ju inte glömma lilla nubben.


    Sill & ägg är nog klassiskt men de senaste årtiondena har lax kommit in på matbordet, gärna kokt med Hollandaise-sås, Lammstek har kanske tagit över huvudrollen på påsk.
    Hos mig blir det vitlök- & rosmarinspäckad lammstek med en rotfruktsgratäng och stekflott men riven pepparot (men det använder du redan i England till er rostbiff)

    Glad Påsk !!

    /BÅ :p

  • croxie64 9 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 9 mar 2008

    Jag ligger rätt lågt med påskmat - men Jansson är nog det jag längtar efter. Kan jag inte skicka lite ansjovis till dig???? *Ler*


    LOL....skicka en hel pall :D
    Skojar bara :p

    Tack för tipsen. Lax och lamm är lätt att få tag på här...och lamm är faktiskt billigare än biff.

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    nej men allvarligt, går det inte att "importera" lite till husbehov???
    Om jag skulle skicka ett paket till dig - fastnar det i tullen då?
    Vet att när jag flög till USA sist så var det supernoga, man fick minsann inte ha med sig minsta lilla livsmedelspryl.
    Ansjovis är ju helkonserv?
    Fundera på det, jag langar gärna haha...
    *skratt*

  • lennali 10 mars 2008

    Hej croxie
    Var och läste på interner ang att få tag i ansjovis utomlands.
    Ansjovis går under namnet "anchovy style sprats fillets" utomlands och ett tips var att besöka närmaste Ikea-butik, kan finnas där, dom säljer en hel del svenska livsmedel på Ikea.
    Hittade även en sida där man kan beställa olika svenska delikatesser.
    http://swedensbest.com/achovyfillets.html
    Hälsningar Lena

  • Jessika 10 mars 2008

    Vår påskmiddag är för oss en viktig tradition.

    Först ska det vara hård kokta ägg (som barnen eller du själv målar innana man sätter sig till bords) och till det sill och ev lax.

    Lammstek med mycket vitlök, peppar, timjan och oregano. Helst ska den tillagas på en bädd av skivad potatis. Och en sallad med, kinakål, purjo, paprika och grapefrukt eller apelsin.

    Efterrätt blir för det mesta en kladdkaka dekorerard med "ägg och kycklingar" av pudrat florsocker. Lättvispad grädde till det och gärna någon frukt. Annars blir det gul prinsesstårta.

    Efter kaffe och tårta har vi "barnen" skattjakt efter påskägg.

  • croxie64 10 mars 2008

    mama97mia - en kompis skickade Messmör för ett par år sen när han skickade lite andra saker som tillhörde mig, och det var inga problem. Jag tror att det är mestadels kött som är tabu att skicka över hit. Vilket är lite knepigt eftersom det är härifrån som Mul - och Klövsjuka oftast kommer :p
    Vet inte hur det är med fisk, men jag kan alltid kolla :D Och USA har andra regler för livsmedels import än vad vi har här i England, så mycket vet jag i alla fall. Jag återkommer om fisken :)

    Lena - tack för länken :D Jag kikade runt lite och dom skickar bara inom USA :(

    Tyvärr så är närmaste IKEA butik i Nottingham...vilket är ett par timmars bilfärd härifrån, och som regel så blir det inte att man kör den sträckan om man inte måste. Och maten hos IKEA är dessutom dyr, så det blir dyr ansjovis om man lägger samman bensin och allt. Men jag vet om att IKEA säljer svenska livsmedel också, om än något begränsat och utbudet varierar mellan olika länder. Det finns mat här som man inte kan köpa hos IKEA i USA till exempel. Falukorv tillhör den gruppen.

    Jessika - den lammsteken låter smarrig :D Och tårtan är något som jag känner igen sen förr. Min födelsedag infaller runt Påsk med jämna mellanrum, så jag hade ofta en påsktårta med kycklingar i marsipan när jag var ung och oskyldig :D

    Christa

  • croxie64 10 mars 2008

    mama97mia - om det är något jag kan skicka tillbaka till dig i gengäld om nu tullen inte stretar emot alltför mycket. hojta bara.
    Jag vet inte om det finns något på hyllorna här i England som inte går att köpa i Sverige, men utifall att. Man blir ju "blind" efter ett tag. Tar mycket för givet när det finns tillgång.

    Christa

  • tulipan 10 mars 2008

    Gillar inte svensk påskmat.,,, jansson köttbullar och prinskorv är vardagsmat för en annan.. eller känns så... tycker inte det är någon storhelgs mat.

    men men beror juh på vad man är uppväxt med det där åxå :-)

  • Pblad 20 mars 2009

    Klassisk svensk påskmat är ägg (flera per person och målade eller färgade), sill i olika former där ansjovis är med, jansson, flera olika brödtyper (ngt mörkt, kavring t ex måste ingå), ost, öl, nubbe. För barnen köttbullar, prinskorv. Lax (rökt eller gravad) har ju blivit populärt på senare tid.

    Lammstek är ett nytt påfund, passar väl knappast ihop med resten. Äter man några ägg och av resten lär man inte orka med någon lammstek!

  • carinaroberts 20 mars 2009

    Hej

    jag bodde själv i Hampshire, England i 13år och det har varit svårt att få tag på allt svenskt!!! Men jag tror det var Waitrose som hade anjovis till Jansson
    Varför inte använda Svenska kyrkan vid jul för all jul handel eller IKEA det gjorde jag.

    Men lamm är ju väldigt poppis här nu och är ju det vi "engelsmän"bjuder på till påsk så kör på det
    Lycka till

    Carina:)

  • osita 20 mars 2009

    Lamm är ju som du säger billigt i England.
    Lax är ju annars en rätt som de flesta äter, min mamma gör alltid Ugnskokt hel lax inlindad i aluminium-folie som sedan göar att skinnet följer med när man tar bort folien.
    Serverad med Hollandais-sås och kokta gröna ärtor och majs & kokt potatis.

    Jag själv skall göra lamm-lår-stek eftersom svägerskan har tingat på fisk sidan denna gången.
    Serverat med Hasselbackspotatis som ALLA bara ÄLSKAR!!!!!!!!!

  • josefink83 20 mars 2009

    Sparris i alla former som tillbehör eller i en rätt.

  • AnnaBorwin 20 mars 2009

    Hej!
    Jag brukar servera lax i olika former. Rökt med god röra, typ skagen, är den som är favorit hemma hos oss.
    Kyckling hör också självklart hemma på påskbordet. Och även fårfiol. Men, som du själv sa, ägg, även detta i olika former; halverade med garneringar, omeletter och andra slags äggstanningar.
    Lycka till!::D:D Brett leende.
    Anna B

  • systeryster 20 mars 2009

    Grillad kyckling passar bra som vårmat tycker jag om man har lite god sallad till- har inte sett om någon föreslagit påskskinka. Varmrökt lax med gräddfilsröra med rödlök och romkorn i är höjdpunkten tycker jag. Gillar inte lax så jättemycket i andra former, men det är gott.:p
    Nu är det ju över ett år sedan du skulle ordna påskmaten och förhoppningsvis kanske du blir bortbjuden på något gott själv i år och det kanske inte ens är aktuellt längre.:o

  • croxie64 20 mars 2009

    LOL....den här tråden är som systersyster påpekade, nästan ett år gammal, så ni behöver inte fortsätta ge ut tips for min skull :)

    Påsk middagen ordnade sig och alla var nöjda. Det blir inte av i år eftersom jag har alldeles för mycket jobb på gång.
    Istället så kommer jag att vara på marknadsplatsen i Chesterfield och sälja mina smycken som jag har designat :)

    Ni får gärna forsätta att diskutera påsk middagar här om ni vill....men som sagt, tråden är gammal :=

    C.

  • ryssbalt 20 mars 2009

    Hej!
    Jag firar påsk i Hollywood med barn och barnbarn. Vi gravar lax själva och gör gravlaxsåsen. Inläggningssill har vi inte hittat. Däremot har vi hittat matjesill som vi gör två olika inläggningar med(senapssill och chilisill) Jansson,västerbottenpaj och köttbullar gör vi också. Prinskorv har vi inhandlat. Allt detta har vi handlat på Ikea i Los Angeles.
    Efterrätt har varit rulltårta med konserverad frukt och grädde , paj med blåbär och banan vilken serveras med glass och även vininkokta päron med glass.
    Sonja

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.