Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sylta saftmos?

  • Sanfor 21 juli 2012

    När jag kokar saft på våra vinbär känns det så dumt att slänga bärmassan efter att den runnit av, så jag har helt enkelt hällt i syltsocker, kokat upp och hällt upp på atamonsköljda burkar.

    Men jag blir lite fundersam, för att ingenstans ser jag att andra gör samma sak. Vad är det jag har missat? Tycker inte smaken är sämre, är det kanske hållbarheten?

  • DoctorWho 21 juli 2012

    Jag tycker också att det känns dumt att slänga bärmassan. Efter rabarbersaften brukar jag koka rabarbersylt och efter äpplesaften blir det äpplemos. Många tänker nog inte på att bär/fruktmassan går att använda.
    Mormors goda rårörda jordgubbssaft och eftersylt

  • svengelsk 21 juli 2012

    Jag gör eftersatt. Kokar upp massan igen med lika mycket vatten som första gången, men tillsätter 2/3 så mycket socker. Fungerar bra med svarta vinbär och jag tror jag har gjort det med andra bär också.

  • husmusen88 21 juli 2012

    Slänger aldrig bärmoset, det är ju slöseri!
    Man kan göra tex marmelad och sylt på bärmassan, eller så tar jag bärmassan till tex pajer. Man vill ju inte ha en för blöt paj så då funkar det utmärkt.
    Eller har bären i kakor och rulltårtor som inte heller får bli för blöta.

  • The_mama97mia 22 juli 2012

    Du kan också använda bärmassan att sätta vin på!

  • lillajag51 22 juli 2012

    Skrivet av Sanfor den 21 jul 2012

    När jag kokar saft på våra vinbär känns det så dumt att slänga bärmassan efter att den runnit av, så jag har helt enkelt hällt i syltsocker, kokat upp och hällt upp på atamonsköljda burkar.

    Men jag blir lite fundersam, för att ingenstans ser jag att andra gör samma sak. Vad är det jag har missat? Tycker inte smaken är sämre, är det kanske hållbarheten?
    nej nej
    verkligen smart av dig gör som du vill det verkar gott

    [email protected]

  • Hilmer54 22 juli 2012

    Har i flera år tagit reda på bärmassan från svarta vinbär, passerar den genom en tråd sil o blandar i socker o kokar upp. Mycket gott i morgonfilen.

  • Nenabirk 22 juli 2012

    Vill bara tipsa om att bären, tex hallon, som man gjort likör på är ljuvliga att röra ner lite socker i och hälla på glass... ;-)

  • Hilmer54 22 juli 2012

    Skrivet av Nenabirk den 22 jul 2012

    Vill bara tipsa om att bären, tex hallon, som man gjort likör på är ljuvliga att röra ner lite socker i och hälla på glass... ;-)



    Förmodligen bara för vuxna.
    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.