Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

tacobuffe

  • 20 augusti 2001

    hejvill ha hjälp med att komponera en härlig tacobuffe. Hur mycket behövs till 75 gäster?

  • 21 augusti 2001

    Du ska räkna ca 150-200 g mat/pers! Det är ungefär vad man äter. Räkna ungefär 150 g kött och lägg sedan till 50-100 g tillbehör.

  • 21 augusti 2001

    Hej!Hoppsan! 75 gäster är mycket och jag ska inte ge mig på att ange mängder, men jag hade en tacobuffé förra året för ca 40 personer med följande rätter som var mycket uppskattat:Tacokryddad köttfärs och majsskal (jag brukar bryta skalen och använda bitarna som "sked" istället för att försöka fylla dem, vilket är dömt att misslyckas om man vill äta någorlunda snyggt och slippa rinnande köttsaft utmed hakan...)tortillasEn "gryta", som roligare alternativ till köttfärsen, där jag blandat i vita bönor och krossade tomater och extra kryddor.De vanliga tillbehören som lök, ost, tomater, gurka, sallad, grön chili, majskorn.Jag lade upp allithopa (utom osten) i snyggt mönster på ett jättestort fat och dekorerade med hela kebabfefaroni och physalis.Ser mycket roligare ut.Olika såser. Jag hade dels vanlig köpt tacosås, förövrigt egna såser, som de två nedanstående (salsan och avocadovarianten), en vitlökssås typ tsatsiki, och en ostsås på ädelost, majonnäs och gräddfil.Även en aubergineröra med mosad aubergine (delas först på längden och bakas i ugn ca en timme, gröps ur, mosas först därefter)blandas med tomatpuré, vinäger, citron, vitlök och rejält med olivolja.En trevlig detalj som också uppskattes var att jag hade gjort små trevliga skyltar där jag skrivit vad de olika såserna/rätterna hette.Tacopaj (ungefär samma recept finns i receptboken) dekorerad med hela kebabfefaroniGrillade, starkt kryddade kycklinglår med folie runt benet.Grillade majskolvar. Jag delade dem först i 3 delar och penslade med någon god stark grillolja.Grillad paprika i breda klyftor.Grillade revben penslade med en marinad med honung, chilisås, lite ingefära, eller möjligtvis senap, tabasco och mycket vitlök.Ostfyllda, friterade jalapeños.Nachos, snyggt arrangerade på fat, som en blomma ungefär. Strö över mycket skivade fefaroni(röda blir snyggast, men gröna går också bra), massor med ost. Gratinera tills osten precis smält.(Ska ej få färg)Två såser, eller snarare röror till detta; jag gjorde en stark egen SALSA (av lök, krossad tomat, tabasco, honung, vinäger, spiskummin, peppar, vitlök, senare hackad färsk tomat och paprika för struktur)AVOCADOSÅS av mosad avocado, lättcremefraiche, vitlök, lite vinäger och olivoljaMinitortillas med chorizo; använd färdiga tortillas och skär i mindre bitar, eller ta ut rundlar om du känner dig ambitiös, steks i olivolja tills de fått lite färg. Lägg på en röra av stekt chorizokorv i små tärningar, tomat coh lök. Toppa med lite avrunnen yoghurt smaksatt med färsk koriander eller dylikt.Empanadas. som små piroger ungefär. Lök, köttfärs, paprika vitlök, krossade tomater, eventuellt lite oliver. Använd färdig mördeg för enkelhetens skull, men stek dem i MYCKET olivolja i djupt stekjärn, istället för att baka dem i ugn.Exotiska frukterMycket jobb, men mycket kan göras långt innan.Köttfärsen, "grytan", och pajen kan göras dagen innan och värmas upp. I och för sig vinner nog pajen lite på om den är nygjord, men är det krisigt med tiden är det OK att göra den innan.Böngrytan tycker jag faktiskt blir bättre om den får stå en dag.Såserna kan göras dagen innan, även avocadoröran om du låter kärnan ligga kvar i röran. Alla såserna serveras kalla.Empanadasen kan göras långt i förväg, men frys in dem ostekta.Hoppas det går bra och du har tid på dig!annika

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.