Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Taggsvamp

  • ThomasP 22 augusti 2007

    Kan nån något bra recept på taggsvamp.// Thomas

  • Lind 22 augusti 2007

    Ingredienser:
    Taggsvamp
    Gul lök
    Persilja

    Rensa taggsvampen och ta bort alla dess taggar. Stek tillsammans med den gula löken i minst 10 minuter på låg värme. Strö sedan på persiljan.

    Går att använda på macka och även som krydda i grytor och pajer.

    Källa: http://members.tripod.com/~galerina/recept.htm

    // Mikael

  • Tillberga 14 augusti 2011

    finns de fler recept på taggsvamp?
    hur gör man med svampen, lägger jag dom i grytan och låter vattnet koka bort och sen steker jag dom?
    de finns ju massar av sessa svampar i skogen här där jag är
    och de känns så dummat att låta dom stå kvar i skogen
    om jag kan äta upp dom:p

  • Mistys 14 augusti 2011

    Taggsvamp är en utmärkt blandsvamp som i sig själv inte har jätte mycket dominerande smak och kanske därför behöver lite hjälp av annan svamp eller lök eller nåt.
    Skrapa bort taggarna innan man förväller/steker som annars ser lite otrevliga ut i grytan.

    Alla svamprecept passar utmärkt till taggsvamp. Tillreds som vilken annan svamp som helst.

  • Cassiopeya 14 augusti 2011

    Jag brukar blanda den med kantareller, och steka den i smör med salt och vitpeppar. Äter den till maten eller på en skiva bröd (helst hembakt;)) Mums! :P

  • The_mama97mia 14 augusti 2011

    när jag plockar taggsvamp- och om det är unga fina ex, så bryr jag mig inte om att rensa taggar - dom kan jag ha utåt , själv....

  • Tillberga 14 augusti 2011

    läste nån stans om Taggsvamp som kräfter eller inlagda som sill
    är de nån som vet nått sånt och har provat?

  • svengelsk 14 augusti 2011

    Plockade en hel del förra året och har ätit dem i pyttipanna. Det var gott.

  • Mistys 15 augusti 2011

    Skrivet av Tillberga den 14 aug 2011

    läste nån stans om Taggsvamp som kräfter eller inlagda som sill
    är de nån som vet nått sånt och har provat?


    Det är inte Fårticka du tänker på? Det brukar man använda som sillsubstitut i vissa recept till vegetarianer.

  • The_mama97mia 15 augusti 2011

    http://www.svampguiden.com/recept.asp

    Tipsar igen om svampguiden, finns recept på svamprätter där, en hel del inläggningar.
    Kan tänka mig att finska svampinläggningar kan passa för taggsvamp, och fårticka som Misty säger. De är ju så fasta i konsistensen.
    FÅrticka plockar jag inte för de tar upp mkt tungmetaller.

  • Tillberga 15 augusti 2011

    i min svampbok står de att FÅRTICKA tar upp lite cecium medan TAGGSVAMP tar upp mycket cesium...men hur de än är så är de försvinnande lite om man inte äter varje dag förståss
    Den svamp som dom varnar för är champinjoner som tydligen är värst och är de sen sånna som växer runt vägar så är de ju OÄTLIGA

  • soccermum 15 augusti 2011

    Kan tipsa om att den bleka taggsvampen är mkt godare än den rödgula :-P Jag gör som några ovan redan nämnt-blandar ut den med annan svamp.. Om inte dottern ska ha på mackan-hon älskar både stekta taggsvampar och kantareller men vill helst ha dem var och en för sig.. ;)
    Jag skrapar bort taggarna för jag tycker de känns oaptitliga i o m att de är så "lösa" (eller hur jag bäst ska beskriva dem..? mjuka?)

  • MargaretaNilsson1 15 augusti 2011

    Taggsvamp kan paneras (ägg och skorpmjöl). Jättegott! Se bara till att skivorna inte blir för tjocka.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.