Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Temperatur på helgrillad karré

  • Moorstream 17 november 2009

    Hej,

    Gjorde för en tid sedan helgrillad fläskkarré (med ben) i ugnen. Jag använde då samma temperatur som jag använder för helgrillad fläskfilé, nämligen 68 grader. Jag låter sedan fläskfilén ligga i aluminiumfolie ca 10 minuter innan uppskärning, den är då saftig och genomstekt. När jag använde samma tillvägagångssätt för fläskkarrén så var den fortfarande ganska så blodig.

    Kräver fläskkarré högre temperatur än fläskfilé?
    Kräver fläskkarré med ben eller utan ben olika temperaturer?
    Har storleken på det tillagade köttet betydelse för temperaturen, fläskkarrén var större än fläskfilén?

    Tacksam för svar.
    Mvh, M

  • Gnurf 17 november 2009

    68 är alldeles för lågt för karré...75-85 är riktvärden för fläskkött. Karré brukar jag dra upp till ca 82 grader...långsam ugnsstekning. Sen kan man köra på grillen ett tag om man önskar kraftigare yta på anrättningen. Större köttbit ger långsammare temperaturstegring i kärnan än mindre dito, kött med ben kräver längre tillagningstid...:)

  • Moorstream 17 november 2009

    Tack för ditt svar. Blir till att öka temperaturen nästa gång.

    Mvh, M

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.