Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tid på tjälknöl?

  • Lenkan 5 oktober 2010

    Jag hade en nötrulle liggandes i frysen och tänkte försöka mig på min första tjälknöl.
    Jag satte in den fryst klockan 7 imorse och hade tänkt plocka ur den ur ugnen klockan 18, men nu ser jag att köttermometern redan står på 41 grader och klockan är bara 11!
    Jag vill ha mitt kött ganska rödrosa och tänkte att den skulle gå upp till 65 grader lagom till 18, men vad händer om den är 65 grader redan klockan 14? Förstör det hela konceptet om tjälknöl eller fungerar det bra att ta ut den när gradantalet är 65?

  • Lenkan 5 oktober 2010

    Ingen?

  • Bumbis 5 oktober 2010

    På dom recept jag provat ska den ligga i en lag när den är färdig från ugnen så det är ju bara bra att den är färdig redan snart så att den hínner få lite smak.

  • Lenkan 5 oktober 2010

    Ja den ska ligga i lag här också, men det går alltså att ta ut den tidigare än 10-12 timmar?

  • soccermum 5 oktober 2010

    Borde fungera jättebra bara gradantalet stämmer. Det beror ju på hur tjock/stor köttbit man har från början och hur högt gradantal man har haft köttbiten inne på. Låter du den vara inne i exakt antal timmar som står på receptet så blir köttet antagligen torrt och segt. Mitt recept säger 8-10 timmar på 75 grader till en 1kilos köttbit.. Sedan saltlag i 5 timmar.
    Lycka till!

  • Lenkan 5 oktober 2010

    Tack så mycket :)

  • Hammarn86 5 oktober 2010

    personligen tycker jag 65 grader låter ganska mycket. med tanke på att dom även brukar gå efter.

    när vi jobbar går vi alltid efter denna temp skala
    finns så klart undantag, fläskkött körs alltid väl t.ex.

    Kött: blodig ca 50, medium ca 55, väl ca 65.
    Fisk: 48 grader
    Kyckling: 70-75 grader

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.