Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Till nada_tony

  • boz1965 21 juli 2011

    Din fråga om vitlökspulver kanske inte var den rätta för "grillexperten" att svara på.

    Jag har själv gjort vitlökspulver/-granulat med mycket bra resultat.

    Du gör såhär:

    * Skala och skiva vitlöken mycket tunt.
    * Torka skivorna på s.k. torkolla tills de är snustorra. Det tar allt från ett par dagar till en vecka beroende på luftfuktighet och temperatur.
    * Mal de torkade lökskivorna i en elektrisk kryddkvarn.

    En enkel torkolla gör du genom att spänna upp t.ex. lite myggnät eller farmors (nytvättade) spetsgardin på en ram av grov ståltråd (tråden från en ståltrådsgalge funkar fint). Fäst upp gardinen/nätet på ramen med en häftapparat eller med silvertejp.

    Gör ramen stor nog att passa i falsarna i ugnen så behöver du inte tillverka nån ställning till ramarna. Tänk bara på att ---INTE--- sätta på ugnen, då blir det inte kul, kan jag lova. ;) Lämna ugnsluckan på glänt så att luften kan cirkulera.

  • 123Linnea 21 juli 2011

    Skrivet av boz1965 den 21 jul 2011

    Din fråga om vitlökspulver kanske inte var den rätta för "grillexperten" att svara på.

    Jag har själv gjort vitlökspulver/-granulat med mycket bra resultat.

    Du gör såhär:

    * Skala och skiva vitlöken mycket tunt.
    * Torka skivorna på s.k. torkolla tills de är snustorra. Det tar allt från ett par dagar till en vecka beroende på luftfuktighet och temperatur.
    * Mal de torkade lökskivorna i en elektrisk kryddkvarn.

    En enkel torkolla gör du genom att spänna upp t.ex. lite myggnät eller farmors (nytvättade) spetsgardin på en ram av grov ståltråd (tråden från en ståltrådsgalge funkar fint). Fäst upp gardinen/nätet på ramen med en häftapparat eller med silvertejp.

    Gör ramen stor nog att passa i falsarna i ugnen så behöver du inte tillverka nån ställning till ramarna. Tänk bara på att ---INTE--- sätta på ugnen, då blir det inte kul, kan jag lova. ;) Lämna ugnsluckan på glänt så att luften kan cirkulera.


    Hade "gillat" om det fanns en sådan knapp. Du har svar på allt, Boz!

  • The_mama97mia 21 juli 2011

    Heja Boz.
    Jag är alldeles för lat för att göra eget vitlöksgranulat eller pulver, kör med vanlig vitlök eller köpt granulat /pulver. Gärna äkta Lidl. haha...

    Däremot gör jag gärna egen inlagd vitlök!

  • boz1965 22 juli 2011

    Ska bara tillägga att man såklart kan tillverka ramarna av tunt läkt eller av blomsterpinnar också. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.