Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tillverka egen pasta?

  • Lotta247 10 april 2008

    Hejsan,

    jag tänkte höra om det är någon av er som har några bra tips och ideér att dela med er av om jag ska försöka ge mig på att tillverka egen pasta.
    Mina frågor är:
    Har någon ett bra recept på egen pasta?
    Måste man ha en pastamaskin för att göra egen pasta?
    Går det överhuvudtaget att göra pasta utan gluten? (jag är glutenintolerant) Om denna fråga kan jag säga att oftast har det gått bra när jag bytt ut mjöl mot glutenfritt i vanliga recept.
    Detta är dock kanske lite annorlunda är jag rädd för...


    Hälsningar Lotta

  • monel 10 april 2008

    På Coops hemsida fanns ett recept på Grön glutenfri pasta, mer kan jag inte hjälpa dig :o

  • Roggan 10 april 2008

    Hittade ett recept jag brukar använda. (3-4 port)

    2 medelstora ägg
    2 msk vatten
    2 msk olja
    2 krm salt
    2 dl durumvetemjöl
    2 dl kärnvetemjöl

    Kör allt i matberedare tills det tar ihop. Ta upp degen på bakbordet och knåda den fem-tio minuter. Tillsätt ev. mer mjöl, degen ska kännas fast. Låt degen vila ca 30 minuter.
    Kavla ut degen tunnt med kavel eller i pastamaskin. Sporra eller skär remsor till tagliatelle eller forma efter eget humör:D
    Kokas tre till fem minuter.

    Vet inte om det funkar att byta ut mjölet till glutenfritt mjöl. Kanske värt ett försök!?

  • Inabina 10 april 2008

    Detta recept är från Jamie Oliwer´s bok.

    8,5 dl durumvete
    5 stora ägg

    Häll ut durumvetemjölet på bakbordet, knäck i äggen, ett i taget och knåda ordentligt. Degen ska bli blank och smidig. ( Det går även att göra den i maskin) Dela i 4 bollar som du virar in i plastfolie och lägger i kylskåp för att vila minst ½ timma. Jag brukar frysa in de bollar som jag inte behöver, så går det snabbt nästa gång jag ska göra pasta.
    Ta fram bollen igen och platta till den och kör sedan genom en pasta maskin. Eller kavla den väldigt tunnt.
    Denna pastan är väldigt god, och mättande!

  • Inabina 10 april 2008

    Skrivet av Inabina den 10 apr 2008

    Detta recept är från Jamie Oliwer´s bok.

    8,5 dl durumvete
    5 stora ägg

    Häll ut durumvetemjölet på bakbordet, knäck i äggen, ett i taget och knåda ordentligt. Degen ska bli blank och smidig. ( Det går även att göra den i maskin) Dela i 4 bollar som du virar in i plastfolie och lägger i kylskåp för att vila minst ½ timma. Jag brukar frysa in de bollar som jag inte behöver, så går det snabbt nästa gång jag ska göra pasta.
    Ta fram bollen igen och platta till den och kör sedan genom en pasta maskin. Eller kavla den väldigt tunnt.
    Denna pastan är väldigt god, och mättande!

  • Inabina 10 april 2008

    Skrivet av Inabina den 10 apr 2008

    Skrivet av Inabina den 10 apr 2008

    Detta recept är från Jamie Oliwer´s bok.

    8,5 dl durumvete
    5 stora ägg

    Häll ut durumvetemjölet på bakbordet, knäck i äggen, ett i taget och knåda ordentligt. Degen ska bli blank och smidig. ( Det går även att göra den i maskin) Dela i 4 bollar som du virar in i plastfolie och lägger i kylskåp för att vila minst ½ timma. Jag brukar frysa in de bollar som jag inte behöver, så går det snabbt nästa gång jag ska göra pasta.
    Ta fram bollen igen och platta till den och kör sedan genom en pasta maskin. Eller kavla den väldigt tunnt.
    Denna pastan är väldigt god, och mättande!


    Glömde skriva att en "boll" räcker till 2-3 personer. :'(

  • Lotta247 10 april 2008

    Tack så mycket för alla svar!
    Det blir till att testa! :D

  • busan37 11 april 2008

    Jag är gluten och laktosintolerant. Jag har köpt lite kok och bakböcker: Bakbok för intoleranta och deras bekanta av Berit Klintbom. Baka glutenfritt och Glutenfria kokboken båda av Elisabeth Ekstrand Hemmingsson. Samtliga finns på adlibris.se. På allergimat.com finns massor med recept och tips. i Den glutenfria kokboken finns recept på glutenfri pasta. Du kan ju använda en pastamaskin för att underlätta jobbet, annars får du nog kavla mycket.

  • Lotta247 11 april 2008

    Det verkar vara bra boktips, tack så mycket!

  • busan37 11 april 2008

    Skrivet av Lotta247 den 11 apr 2008

    Det verkar vara bra boktips, tack så mycket!


    Håll till godo (Y)

  • piusamadeusmozart 11 april 2008

    Ett kavlingstips: man bòr ha en làng kavel (det gàr bra med en riktigt rak rundstav med 1 1/2 - 2 cm i diameter) sà man fàr med hela degen. Làgg en duk pà bordet som mjòlas. Mjòla pà degen och kavla en bit. Mjòla pà degen och rulla upp degen pà kaveln och vànd den. Mjòla, kavla, mjòla rulla upp osv. tills degen tills den àr tillràckligt tunn.
    Det kràvs lite òvning och tàlamod men det àr en meditativ aktivitet. Jag har làrt mig genom att studera mina 80-àriga grannar som har meterlànga kavlar. Min kavel àr nog "bara" 70 cm men mitt bord àr inte sà stort. Duken pà bordet gòr att degen inte fastnar.

  • Lotta247 11 april 2008

    Jag gillar meditativ matlagning, så det låter fint. Men jag får nog ändå ta mig en funderare vad jag behöver inhandla för att ro det hela i land. En bakduk vore faktiskt väldigt bra att ha även för "vanlig" bakning. Tack för tipset!

  • kocken22 11 april 2008

    Jag har en pastamaskin och kan bara säga att det e gott med egen färsk pasta...MEN kom ihåg att pastan måste vara tunn annars är det inget gott.. så en pasta maskin som verkligen pressar/kavlar degen tunnt är att rekomendera....

  • kocken22 11 april 2008

    En sak till, det är ju så kul att smaksätta sin egna pasta. t ex vitlök och basilika..tomat och vitlök...tomat och basilika. ost ja det finns verkligen inga gränser.. personligen fastnade min familj för just vitlök och basilika...

  • AnneNi 17 april 2010

    Funderar på att göra egna lasagneplattor för att göra cannelloni (fyllda pastarullar). är det jättesvårt att kavla ut degen? Vad är det för bakduk, en vanlig i bomull? Hur länge ska man tilllaga dem i ugnen?
    Tacksam för svar!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.