Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips för prisjägare

  • Gutis 13 april 2013

    Skrivet av chokladbiskvi den 12 apr 2013

    Bra tips! Jag försöker alltid hitta bra råvaror och stötta lokalproducerat. Vilket inte alltid är det lättaste eller billigaste. Att följa säsong, köpa storpack och hålla utkik efter erbjudanden är något jag ofta gör. Sen lönar det sig alltid med storkok och att laga från grunden istället för hel- och halvfabrikat. Ett tips jag brukar göra är att dryga ut köttfärs med rivna morötter, det blir jättegott!


    Ja att dryga ut köttfärsen går jättebra. Förutom finhackade morötter finhackar jag även vitkål att ha i. Ger ingen större smak men drygar ut och gör det hela nyttigare. Jag ser till att ha lika stor "hög" med grönsaker som färs.

  • volimte88 30 april 2013

    Skrivet av chokladbiskvi den 12 apr 2013

    Bra tips! Jag försöker alltid hitta bra råvaror och stötta lokalproducerat. Vilket inte alltid är det lättaste eller billigaste. Att följa säsong, köpa storpack och hålla utkik efter erbjudanden är något jag ofta gör. Sen lönar det sig alltid med storkok och att laga från grunden istället för hel- och halvfabrikat. Ett tips jag brukar göra är att dryga ut köttfärs med rivna morötter, det blir jättegott!


    Jag brukar variera mellan att dryga ut köttfärsen med rivna morötter eller röda linser.

  • kallebakom 30 april 2013

    mitt sätt att leva handla lite o ofta,istället för mkt o sällan,för typ varje dag har dom nå nytt erbjudande typ 1/2 priset o så ,,

  • Linlock 1 maj 2013

    Skrivet av HHag den 10 apr 2013

    Bli vegetarian (eller i alla fall dra ner på kött) och halvera din matkostnad, gå ner i vikt och gör en insats för miljön. :)

    (Y)Sant!

  • The_mama97mia 2 maj 2013

    (Y)

  • Cajsagumman 3 maj 2013

    :) Finns faktiskt butiker som sätter ner varor några dagar före utgångsdatum (en del snålar och kör -+1 dag) Passar då på med just kött, fisk, och sånt som man sen kan använda och sno ihop en god fisk- eller köttgryta, steka upp och frysa till olika rätter. Riva ost och frysa är perfekt. Frys in grädde i "isbitspåsar" så har du perfekta bitar till redningar och såser. Finns hur mycket som helst om man är lite påhittig! Brukar handla köttfärs av en bondgård utanför stan som föder upp nötdjur (limousine)och har gårdsbutik. Dom tar ca 100:-/kg för köttfärs och jämför med butikernas "ekologiska och närproducerade" färs så ligger dom på samma pris och ibland mer så tänk på både plånbok och miljö. Bon apetit (Y)

  • boz1965 3 maj 2013

    Tror inte på snacket om att bli vegetarian skulle vara mer plånboksvänligt. Att det är bättre för miljön kan jag köpa, men inte att det skulle vara billigare. Lägg till kostnaderna för de kosttillskott en vegetarian måste ta för att inte bli undernärd så ligger priset en hel del högre.

  • eva23 4 maj 2013

    Skrivet av Mithrandir den 3 maj 2013

    Tror inte på snacket om att bli vegetarian skulle vara mer plånboksvänligt. Att det är bättre för miljön kan jag köpa, men inte att det skulle vara billigare. Lägg till kostnaderna för de kosttillskott en vegetarian måste ta för att inte bli undernärd så ligger priset en hel del högre.


    (Y)

  • Tussilago_Flikkan 4 maj 2013

    Mitt tips är att inte vara så nojjig med datumen. Att handla 1/2 priset varor är ett bra sätt att spara lite slantar på, men det betyder inte att man Måste äta varan samma dag eller dagen efter.
    Använd sunt förnuft o titta, smaka och lukta på produkten för att se om den är dålig, ta inte det bara för givet bara för att datumen passerat.
    Mjölk, fil, yoghurt, creme fraiche, rökt pålägg, framförallt ostar och mycket annat går jättebra att äta flera dagar efter att datumet passerat.

  • Linlock 6 maj 2013

    Skrivet av Mithrandir den 3 maj 2013

    Tror inte på snacket om att bli vegetarian skulle vara mer plånboksvänligt. Att det är bättre för miljön kan jag köpa, men inte att det skulle vara billigare. Lägg till kostnaderna för de kosttillskott en vegetarian måste ta för att inte bli undernärd så ligger priset en hel del högre.


    Under de åtta åren jag var vegetarian/vegan åt jag inga kosttillskott, visst, berikade produkter såsom havremjölk mm för att få i sig B12 och annat som är viktigt och svårt att tillgodose i helt vegetarisk kost men inget annat. När jag var gravid med min son ville min barnmorska ge mig järntillskott när jag berättade att jag var vegetarian men efter proverna ansåg hon att det var onödigt eftersom jag hade goda värden. Således tror jag inte kosttillskott är nödvändigare för en vegetarian än för en köttätare som är sparsam med sitt grönsaksintag :) det är däremot billigt att äta linser, bönor osv i stället för kött, jag gör det ofta när plånboken är tunn! (gott och nyttigt också!)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.