Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips om att få bort lök och vitlöks lukt!

  • LaJefa 22 maj 2008

    Om ni har skurit lök eller vitlök så brukar händerna inte lukta vidare gott därefter. Prova då med en klick diskmedel och en halvfull hand med salt, gnid in händerna ordentligt och låt verka en stund, skölj och vips...är den värsta lukten borta.

    Kan vara trevligt inför bjudningen att inte sitta med lökdoftande händer...eller?

  • Razzel 22 maj 2008

    För att slippa löklukten på händerna inför en bjudning kan man använda ett par engångshandskar i plast. (Y)

  • festmaten 22 maj 2008

    Ett bra tips är att köpa en ståltvål(Y)

    den funkar bra, med det går lika bra att gnida händerna med något annat föremål av stål.
    Jag brukar använd min ståltvål även när jag tagit i t.ex. lax.

    Men om det funkar med salt och diskmedel så är det ju allra enklast, ibland finns ingen anledning att krångla till det:p

  • The_mama97mia 22 maj 2008

    Jag har spanat på de där tvålarna av rostfritt stål undrar hur det fungerar???? Verkar ju bra o miljövänligt med!

  • Bohnke-Oslo 22 maj 2008

    neste gang,gni inn henderne med citron
    finns citronsaft i flytande form
    funkar :)

  • tantdrake 22 maj 2008

    Kaffesump (Y) funkar finfint !

  • zudette 22 maj 2008

    Skrivet av Bohnke-Oslo den 22 maj 2008

    neste gang,gni inn henderne med citron
    finns citronsaft i flytande form
    funkar :)



    Jajamensan!!! Citronsaft, från en citron eller från flaska, funkar alldels utmärkt och enkelt är det oxå!!!

    Kan säga att kaffesump kan funka som ett jättebra substitut till handkräm om det krisar! Händerna blir jättemjuka och fina efter en omgång med lite sump!

  • Disen 22 maj 2008

    Så sant så sant. Visst funkar det med kaffesump och guuud så lena händerna blir på köpet.
    Ståltvålen eller citron kan jag inte heller vara utan.

  • tilda 27 maj 2008

    Använder alltid citron.

  • monac 27 maj 2008

    Använder alltid kirurghanskar i vinyl. Citron funkar väldans bra med,helst färsk har jag fått för mig.:)
    Ståltvål....? hmmm...var får man tag på de då?

  • helea_ 6 juni 2008

    Ståltvål finns om ni har lagerhaus, åhlens, tror det kan finnas på typ cervera och liknaden ställen. mansion kanske :)

  • frucaos 6 juni 2008

    Är d et bara jag som faktiskt tycker om vitlökslukt på fingrarna?? Jag kan gå omkring och sniffa på dem resten av dagen om jag lyckats få dem att lukta...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.