Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på mat för campare!

  • LellaGella 24 maj 2009

    Ska campa i sommar! :)
    Tänkte försöka förbereda så mycket som möjligt inför semestrandet. Problemet är bara att vi (än så länge) inte har några frysmöjligheter och inte heller någon ugn.

    Jag behöver hjälp med förslag på campingmat, framförallt råvaror som kan vara bra att ta med!

  • ros 24 maj 2009

    :)Hej!
    Här är några förslag:
    Pasta, ris, kryddor, flingor, konserver ex köttbullar i sås eller köttfärssås på burk (om ni äter konserver), champinjoner, ketchup, senap
    Lycka till!

  • Erajscha 25 maj 2009

    Hur kommer ni att laga mat? På gasolkök? Trangia? I campingplatsernas kök?

  • LellaGella 25 maj 2009

    Tillagningen blir på gasolspis. Har två plattor:)

  • Erajscha 25 maj 2009

    Har ni tillgång till kyl? Finns de affärer i närheten eller ska ni campa i ödemarken?

    Jag skulle använda ena plattan till att koka färskpotatis på och den andra till att koka sommarprimörer på och sen äta med kall kassler och gräddfil. Så somrigt och gott. Fast det kanske kräver lite kylmöjligheter.

    Eller så kan man koka pasta och göra pastasås på andra plattan, finns massa sorter på påse som bara ska kokas upp med vatten. Då behöver man inga kylmöjligheter. Det kan man också bygga ut med t.ex. burkskinka, champinjoner eller så.

  • flumhum 25 maj 2009

    Om det finns affärer i närheten så kan man ju skaffa en gångs grillar och grilla en del saker, så som korv, hamburgare osv.

  • LellaGella 25 maj 2009

    Tack så mycket för tipsen!(Y)
    Ja vi har kylmöjligheter. Vi kommer ju också använda oss av grill.
    Vi ska campa både vilt och på camping. Hade tänkt mig att man skulle kunna förbereda maten så mycket som möjligt hemma innan man åker, för att slippa handla så mycket på vägen. Självklart går det inte att ha med allt från början, men att minimera inköpen så mycket som möjligt vore bra!
    Frysmöjligheter hade ju varit toppen, det hade förenklat förberedelserna!

  • s-80 25 maj 2009

    Vi brukar göra så här varje år ;laga köttfärssås korv stroganoff kycklinggryta köttbullar etc frys in hemma lägg det ien kylväska med kylklampar så tinar det långsamt upp efterhand som det blir plats i kylen lägg man över maten där.Vi har ett litet frysfack där vi brukar förvara kylklampar som vi sedan byter ut .Lycka till!

  • LEDIVO 25 maj 2009

    Brukar göra klart 3-4 rätter hemma att sedan använda de första dagarna för att när jag väl är ute ha det bekvämt.
    Brukar göra grytor av olika slag, köttbullar, köttfärssås och chili con carne.
    Jag förvarar rätterna i 2 liters glass-plastlådor i kylen och häller vid matlagning upp i stekpanna och värmer sedan på spisen.
    Jag brukar även ta med mig hemmabakade brödbullar till de första dagarna och dem får jag plats med i frysfacket.
    Ha en bra campingsommar.

  • MatAnders 26 maj 2009

    Fried rice e kanon kan göras med okokt som kokt och bara skarva i med rester ungefär som en pyttipanna, även paella går ju fint man behöver inte ha skaldjur som är känsliga utan lite saffran,rester från grillad kyckling m.m

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.