Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på torkugn

  • TheresKassell 9 augusti 2012

    Hej,
    jag har funderat på att köpa en torkugn för att torka frukt, remmar mm. Göra egna nyttiga snacks.

    Är det någon som kan tipsa om en bra ugn och även olika recept man kan använda för torkugn?

    / Theres

  • Memelie 9 augusti 2012

    Jag köpte en OBH Nordica Bär- och svamptork för ett par år sedan. Jag har använt den 2 ggr... det blev ju aldrig torrt. Testade med blåbär, vinbär och banan, men jag blev besviken... Så köp inte en sådan...


    / Emelie

  • Forsen 10 augusti 2012

    Min mamma har en Evermat som är bra men hon torkar mest svamp i den. Jag har lånat den ett par ggr och torkat äpplen med bra resultat. Den var ganska dyr, runt 1500kr, men hon använder den flitigt hela svampsäsongen och är nöjd med den.

  • Memelie 10 augusti 2012

    Skrivet av Forsen den 10 aug 2012

    Min mamma har en Evermat som är bra men hon torkar mest svamp i den. Jag har lånat den ett par ggr och torkat äpplen med bra resultat. Den var ganska dyr, runt 1500kr, men hon använder den flitigt hela svampsäsongen och är nöjd med den.



    Min kostade 499, tror jag. Så man får kanske vad man betalar för.

  • Vetebullen 10 augusti 2012

    Samma här. Har en Evermat som är helt toppen, men följ bruksanvisningen med många tips om hur du ska torka. Har haft den i 5-6 år och köpt ollor till så jag har sammanlagt 8 ollor. Den går och torkar som en klocka fortfarande. Jag torkar mest äpplen, grönsaker, kokt lever i bitar till hundgodis och svamp är suveränt och snabbtorkat. Lingon samt blåbär torkade jag för ca 5 år sen och dom är fortfarande hur fina som helst att blanda t.ex i mûsli. En toppenmaskin som jag verkligen tycker om. (A)(A)

  • eva424221 10 augusti 2012

    Jag har en Stockli tork.
    Jag börjar använda den på våren då jag torkar nässlor. Torkade nässlor mal jag över müslin.Nyttigt!
    Jag torkar mycket svamp. Äpplen torkar jag i skivor, ibland doftar jag kanel över dem först. Jordgubbar i skivor blir gott godis. Blåbär har jag torkat men det tar så lång tid (11 tim). Det är bättre att frysa.
    Jag är mycket nöjd med min tork!

  • maxxess 11 augusti 2012

    Har också varit intresserad av att köpa en tork i omgångar.

    Evermat och Stöckli verkar ju väldigt lika, och kostar sisådär ungefär lika mkt om man skall ha några ollor och timer. Vilken skall man då välja tro?

    Försökte läsa på lite men hittade inga svar. Någon som vet:

    *kapacitet, hur mkt kan man torka på en gång? Förstår att det varierar beroende på vad som torkas, men lite exempel?
    *effektivitet, blir det torrt i alla lager ungefär samtidigt eller måste man hålla på och passa och flytta om ollorna? Om fläkten sitter i botten borde det bli ojämnt resultat?
    *material i evermats ollor? Stöckli har med metall- eller plastbotten (oklart när det ena är bättre än det andra)

    Evermats ollor skall inte maskindiskas, känns som om man skulle vilja göra det efter att exempelvis torkat jerky, kyckling eller liknande. Är lite orolig att plast blir ofräscht..

  • Vetebullen 12 augusti 2012

    Som sagts tidigare så har jag en Evermat som jag är mycket nöjd med.

    Har 8 ollor totalt och använder alla vid torkning av äpplen.
    Jag brukar torka ca 32 medelstora strimlade äpplen per gång.
    Vi äter det som godis hela vintern :)
    Det tar ca 6 - 7 timmar beroende på vilken sorts äpplen man torkar.
    Sommaräpplen som Transparante Blance torkar jag inte så mycket.
    Mest torkar jag Cox Pomona samt Ingrid Marie som är suveräna till detta.
    Jag flyttar ollorna endast en gång på den tiden. Underst överst o.s.v.

    När jag torkar kokt lever använder jag 6 ollor till 1 1/2 kg kött.
    Sprider ut leverbitarna så det finns luft emellan dem. Torktiden är längre.
    Du får ett bra häfte med på köpet där du kan läsa hur man torkar olika saker.

    Angående disken så lägger jag ollorna i diskhon i varmt vatten med vanligt diskmedel i några minuter innan jag diskar dem för hand. På det viset hålls ollorna fina i många år.

  • Vetebullen 12 augusti 2012

    .... glömde svara på materialet i ollorna. Nätet är rostfritt och kanterna i plast. :)

  • eva424221 12 augusti 2012

    Jag har 8 ollor till min Stockli/Stöckli. Jag har också tid och termometer på torken.
    Det tar ju tid att torka om man har lagt fullt på alla ollor.
    Ollorna är av plast. Det är lätt att hålla dem rena.Det går även att köra dem i maskin men det tar ju plats och att diska för hand är inget problem för mig.
    När man torkar bör man inte byta plats, tag istället bort den understa.
    Jag är mycket nöjd med min torkapparat.

  • Mizzie1 12 augusti 2012

    Har också en Evermattork sedan 10 år tillbaka och är mycket nöjd med den.Om jag inte minns fel kostade den 1500 när jag köpte den då också.Mest blir det svamp som jag torkar.

  • maxxess 12 augusti 2012

    Mycket bra info Vetebullen, tackar :)
    32 äpplen är ju en hel del. När jag provade att torka 5 plåtar äpplen i varmluftsugn i våras tog det tokigt lång tid och det dröp av fukt trots lucka på glänt.

    2000 spänn är ju ändå inte så dyrt för en maskin som verkar hålla väldigt länge.

    Får nog bli en Evermat imorrn, är lite sugen på att göra bla Beef Jerky {eat}

  • TheresKassell 13 augusti 2012

    Tack så himla mycket för alla tipsen!

    Det verkar som Evermat är den som är mest populär och jag ska genast sätta mig och läsa på lite :)

    Ha det fint!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.