Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips som förenklar lite vid matlagning

  • kranglin 6 april 2012

    Hej på er!

    Jag har märkt att det blir "enklare" att skumma av
    när man kokar kött/fisk osv. Om man lägger alla
    kryddor i en Teh kula. Kulan jag har är med skaft och ring, då tänkte jag detta går ju inte,den sjunker ju. Men de löste jag med att fästa ett snöre i öglan på kulan som jag sen knöt fast i handtaget på locket. Enkelt och inga kryddor som försvinner när man skummar av.

    Har ni några bra/smarta/enkla lösningar?
    Denna tråd kanske skulle legat under lekar men men.....

    Sen vill jag till önska alla en Glad Påsk.

  • Novelli 4 juni 2012

    Nåt som jag gör och som jag tycker förenklar matlagningen är att byta ut all matlagningsgrädde och lättcreme fraiche mm och i stället använda vatten och några matskedar vanlig vispgrädde eller soyagrädde och naturligtvis goda kryddor.
    Det funkar minst lika bra och blir dessutom både nyttigare och billigare.
    Vill man ha tjockare konsistens så kan man reda med maizena, arrowrot, soyamjöl eller liknande innan man späder med vattnet och grädden.
    Nästan alla recept innehåller alldeles för mycket grädde och det är ju ingen konst att få maten att smaka bra med en massa grädde. Konsten är att få mat att smaka bra utan en massa grädde.

  • rosatalo 5 juni 2012

    Jag gör ca 10 port mat till middag varje dag, då tycker jag att det är till stor hjälp att redan tidigt på dagen, gärna sittandes ute på altanen eller framför tv:n ha förberett med att fixa allt som ska skalas, skivas eller hackas färdigt i skålar så det bara är själva tillagningen kvar, då går det fort och är lättare att tima allt när det är dags att tillaga. Vill också tipsa om ett fiffigt, billigt hjälpmedel, "lökhållaren", ser ut som en luskam med vassa piggar som man sticker rakt igenom lökhalvan när man ska hacka den. Om man inte är en jättefena på att hacka lök är den till stor hjälp, håller den hala löken på plats och fingrarna utom fara.

  • DoctorWho 6 juni 2012

    När jag lagar dillkött skär jag ibland det råa köttet i ca 2x2 cm bitar. Då går det fortare att laga (tex på vardagar efter jobbet) och smakar precis lika gott som vanligt.

  • Mistys 6 juni 2012

    Om jag ska iväg.....kanske hämta barn eller något liknande innan middag sätter jag på potatisen till middagen innan. Låter koka upp och koka ett par minuter. Stänger av plattan helt och låter potatiskastrullen stå kvar på plattan med lock på. Då är potatisen perfekt när jag kommer hem 1-1 1/2 timme senare, kokat på eftervärmen. Vi får mat på bordet snabbt och slipper vänta på potatiskoket. Sen spar vi ju el också;)
    Ofta har jag dessutom kokat ex kalops eller liknande dagen innan så då går det ju ännu snabbare.

  • rosatalo 6 juni 2012

    Skrivet av Mistys den 6 jun 2012

    Om jag ska iväg.....kanske hämta barn eller något liknande innan middag sätter jag på potatisen till middagen innan. Låter koka upp och koka ett par minuter. Stänger av plattan helt och låter potatiskastrullen stå kvar på plattan med lock på. Då är potatisen perfekt när jag kommer hem 1-1 1/2 timme senare, kokat på eftervärmen. Vi får mat på bordet snabbt och slipper vänta på potatiskoket. Sen spar vi ju el också;)
    Ofta har jag dessutom kokat ex kalops eller liknande dagen innan så då går det ju ännu snabbare.


    Det här sättet att koka potatis måste ju fungera perfekt när man kokar ex mandelpotatis som ju lätt kokar sönder. Ska testa nästa gång.

  • blekegreven 6 juni 2012

    Skrivet av rosatalo den 6 jun 2012

    Skrivet av Mistys den 6 jun 2012
    ... kokat på eftervärmen.


    Det här sättet att koka potatis måste ju fungera perfekt när man kokar ex mandelpotatis som ju lätt kokar sönder.


    Kan intyga att det fungerar jättebra till mandelpotatis, sparrispotatis, div färskpotatis mm om man kokar mindre mängder. En stor gryta håller värmen allt för bra och man riskerar att bara få potatis-kross kvar när man hällt av vattnet...

  • helda9 6 juni 2012

    Skalar 5 kg potatis på söndagen, ställer i kylen med vatten som byts dagligen. Så inget tråkigt potatisskalande under veckorna :-)

  • amoz 6 juni 2012

    När jag gör kålpudding så har jag slutat att bryna kålen innan, det sparar både tid och jobb.

    Amoz enkla kålpudding.

  • rosatalo 20 oktober 2012

    Skrivet av rosatalo den 6 jun 2012

    Skrivet av Mistys den 6 jun 2012

    Om jag ska iväg.....kanske hämta barn eller något liknande innan middag sätter jag på potatisen till middagen innan. Låter koka upp och koka ett par minuter. Stänger av plattan helt och låter potatiskastrullen stå kvar på plattan med lock på. Då är potatisen perfekt när jag kommer hem 1-1 1/2 timme senare, kokat på eftervärmen. Vi får mat på bordet snabbt och slipper vänta på potatiskoket. Sen spar vi ju el också;)
    Ofta har jag dessutom kokat ex kalops eller liknande dagen innan så då går det ju ännu snabbare.


    Det här sättet att koka potatis måste ju fungera perfekt när man kokar ex mandelpotatis som ju lätt kokar sönder. Ska testa nästa gång.


    Har helt gått över till att koka potatisen på ovanstående sätt som " Mistys " tipsar om. Ett jättebra tips som ger helt perfekt potatis och förenklar timingen med tillbehören. Alla som jag fört tipset vidare till har varit supernöjda också, så tack från mig och mina polare.

  • voffa3 20 oktober 2012

    På tal om koka potatis. Koka potatis som du brukar men lägg morötter ovanpå potatisarna. Potatisen blir kokt och moroten perfekt ångkokt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.