Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

tjälknul?

  • 16 april 2003

    Jag tänkte göra tjälknul, men har inte så himla gott om tid. Måste man använda fryst kött?

  • mooseella 3 maj 2009

    Ja det måste man. Eftersom man "torkar" köttet i ugn på svag värme. Lägger snart i recept på min sida

  • gimmiahug 3 maj 2009

    Ja... man kan förstås steka en 'ofryst' köttbit långsamt med jättebra resultat, men då ska det kanske kallas något annan än tjälknöl :) - jag föreslår att du kollar in Jamie Olivers hemsida, där finns en hel del recept på köttbitar som ugnssteks långsamt.

    Ska passa på att påpeka att många recept på tjälknöl som jag använt, har alltför lång stektid och köttet torkar ut! Om din frysta köttbit inte är så jättestor, tar det möjligtvis inte så lång tid som ditt recept säjer!

  • kockenamatoren 3 maj 2009

    Ofryst köttbit, gnid in i färska örter efter tycke och smak, peppra och salta...Gnid in olivola på köttstycket 1-2 msk... Linda steken med steksnöre. Stek runt om på hög värme i stekpanna... Viktigt att få en stekyta på köttet som häller inne vätskan. När steken fått en gyllenbryn stekyta runt omkring in i ugn på 175-185 grader i ca 30-40 minuter. 58 grader om man vill ha lite blodig, Jag brukar köra upp den några grader till.Jag använder inte stektermometer utan sticker ner tandpetare för att kolla vätskefärgen från steken. När det inte sipprar upp något blod är jag nöjd. Ta ur steken ur ugnen och låt efterdra i aluminiumfolie i ytterligare 5 minuter. Skiva upp och ät med tex potatisgratäng Mums

  • mooseella 3 maj 2009

    Tjälknöl görs på fryst kött, man lägger in steken på ca 1 kg i en 80-90 grader varm ugn. Där ska köttet ligga i ca 10-12 timmar. Sedan lägger man ner köttet i en lag bestående av vatten, lök, salt och kryddor. Jag brukar använda örtkryddor. Det köttet blir aldrig torrt, utan väldigt saftigt. Däri ska köttet ligga i några timmar. Sedan skär man köttet i väldigt tunna skivor. Receptet lägger jag in på min sida.

  • markus 4 maj 2009

    Skrivet av gimmiahug den 3 maj 2009

    Ja... man kan förstås steka en 'ofryst' köttbit långsamt med jättebra resultat, men då ska det kanske kallas något annan än tjälknöl :) - jag föreslår att du kollar in Jamie Olivers hemsida, där finns en hel del recept på köttbitar som ugnssteks långsamt.

    Ska passa på att påpeka att många recept på tjälknöl som jag använt, har alltför lång stektid och köttet torkar ut! Om din frysta köttbit inte är så jättestor, tar det möjligtvis inte så lång tid som ditt recept säjer!

    :o
    Vet inte vad du har för recept på Tjälknöl, men man ska använda Älgstek på ca 1.5-2kg. Och den SKA vara fryst. Annars kan jag tänka mig att den blir torr... Läggs på galler i ugnen i 75 grader i 12 timmar. Läggs sedan i avsvalnad saltlag på 1l vatten, 1dl salt, 1 tsk Socker och ev 10 lätt krossade enbär. Lägg det varma köttet i den avsvalnade lagen i ca 5 timmar i kylen. Skiva sen i tunna skivor och servera med nån form av sallad eller potatis. Det är det norrlänska sättet.(Y)

    Sen kan man naturligtvis använda annat kött tex skinkstek eller nötkött av nåt slag, men då är det inte längre Tjälaknul.

    Om sen mr Oliver har nåt annat sätt att tillaga detta på så får han väl det, men det kanske hellre liknar Engelsk Rostbiff.

  • mooseella 4 maj 2009

    Namnet Tjälknöl kommer så vitt jag vet från att det är fruset kött. Tjäle=fruset.
    Förstår att de som har tillgång till älgkött lagar av det. Men vi andra kan använda oss av nötkött. Har aldrig hört att man använder gris till detta.

  • markus 4 maj 2009

    Skrivet av mooseella den 4 maj 2009

    Namnet Tjälknöl kommer så vitt jag vet från att det är fruset kött. Tjäle=fruset.
    Förstår att de som har tillgång till älgkött lagar av det. Men vi andra kan använda oss av nötkött. Har aldrig hört att man använder gris till detta.


    Alldeles korrekt.
    Skinkstek kan med fördel tillagas på samma sätt, fast då kanske man byter ut Enbären mot lite Vitlök och timjan istället. Funkar fint till den kalla buffén

    Tillagningen innbär i slutändan att man innesluter all köttvätska i köttet då porerna på utsidan köttet täpps till och vätskan från det fortfarande frusna köttet blir kvar inne i köttbiten. Av den anledningen ska man undvika att sticka en termometer i köttet. Då punkteras det.
    Gör man enligt ovanstående recept blir köttet perfekt både i konsistens och saftighet. Men se till att det är en rejäl köttbit och att den får sin tid i ugnen. Det blir ju automatiskt 75 grader i kärntemp så det är ju inga problem heller för bakterier osv. Dock svagt rosa och saftigt.

  • mooseella 4 maj 2009

    Tack för den informationen. Alltid lär man sig något nytt. Fast det med termometer visste jag.

  • Myggan-65 4 maj 2009

    Det finns ett alternativ till att lägga köttet i en lag efteråt. Man kan lägga köttet på en bädd av grovt salt och kryddor som kryper in i köttet under tiden i ugnen.
    Jag ska leta i mina gömmor för att se om jag kan hitta det receptet och lägga in det på min sida. Det blir jättegott!!

  • bernit 4 maj 2009

    Skrivet av mooseella den 4 maj 2009

    Namnet Tjälknöl kommer så vitt jag vet från att det är fruset kött. Tjäle=fruset.
    Förstår att de som har tillgång till älgkött lagar av det. Men vi andra kan använda oss av nötkött. Har aldrig hört att man använder gris till detta.


    Yes !

  • markus 4 maj 2009

    Skrivet av Myggan-65 den 4 maj 2009

    Det finns ett alternativ till att lägga köttet i en lag efteråt. Man kan lägga köttet på en bädd av grovt salt och kryddor som kryper in i köttet under tiden i ugnen.
    Jag ska leta i mina gömmor för att se om jag kan hitta det receptet och lägga in det på min sida. Det blir jättegott!!

    Funkar säkert, men vitsen är ju att kunna kontrollera salthalten genom sältan i lagen, och att det tränger in fortare med en lag istället för torrsaltning. Å sen det faktum att köttet är varmt och poröst när det läggs i lag gör att det tränger in fortare och blir jämnare saltat.

    Ska du tex torrsalta en köttbit för låt oss säga rökning så tar sig saltet in ca 2 cm på en vecka... Vilket då kan innebära att köttet surnar innan det är genomsaltat...:(

  • Myggan-65 4 maj 2009

    Kan säga att ja var lite tveksam oxå innan jag testade receptet men resultatet blev perfekt. Största problemet var att köttet gick åt snabbt när vi åt, men det är ett "problem" som jag gärna har. :)

  • markus 4 maj 2009

    Se där ja...:D

  • Myggan-65 4 maj 2009

    En fördel är ju också att man får kryddningen i köttet på samma tid som man tillagar.
    Den stora nackdelen var att gå och känna doften under hela dagen som man hade köttet i ugnen. :D
    Ett tillägg till det jag skrev tidigare om att jag ska lägga in receptet i min kokbok är att det kan ta ett litet tag innan jag får ordning på det eftersom recepten håller på att flyttas från ett boende till ett annat, men jag lovar att det kommer att dyka upp.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.