Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tjocka skivor rå rostbiff

  • frucaos 1 oktober 2010

    Hur ska jag tillaga dem? Som vanliga köttskivor, eller finns det något bra trix? Alla recept jag hittat är på antingen färdig tunnskivad rostbiff, eller helt köttstycke ...
    Tänkte servera dem imorgon, med hasselbackspotatis och lite goda grönsaker, men undrar om de ska marineras eller bara kryddas lite.
    Räcker det att steka dem hastigt och servera rosa, eller ska de puttra länge för att bli möra?

  • Lenkan 1 oktober 2010

    Jag själv brukar steka dem som biff, men jag gillar lite segare kött.
    Rostbiff brukar vara ganska senigt också tror jag, det uppskattar inte många.
    Möra den med kiwi? Borde funka. Eller låta den puttra länge om du vill ha den mör

  • Josses 1 oktober 2010

    Du kan marinera dem i någon god marinad och sedan grilla dem.
    Tillaga dem som en utskuren biff.

  • charlottat 1 oktober 2010

    har du köpt fin rostbiff ska du INTE förstöra dem genom att göra nåt med, som kiwi eller så. Stek dem hastigt till röd kärna med bara salt och peppar.

    rostbiff i tjocka skivor är fint kött, inte senigt, iaf inte det jag brukar köpa, utan lyxigt och fint, som biff. möra bitar som gör sig bäst med bara salt och peppar och så röda/rosa som man själv vill ha.

  • elleave 1 oktober 2010

    Det här kan jag verkligen rekomendera, så himla gott (Y)

    http://www.svenskkottinformation.se/receptsamling/recept_detail.php?id=658&avdelning=

  • frucaos 2 oktober 2010

    elleave - det låter onekligen mumsigt värre - men jag har nyss tagit upp bitarna ur frysen och ska tillaga dem idag - får spara det tipset till nästa gång.
    Idag blir det nog bara lite salt och svartpeppar, steka dem rosa och servera med hasselbackspotatis, rostade grönsaker och svampsås.
    Tack för alla tips - vad gjorde jag utan MK?? {eat}

  • maxxess 2 oktober 2010

    Skrivet av charlottat den 1 okt 2010

    har du köpt fin rostbiff ska du INTE förstöra dem genom att göra nåt med


    Jag malde ned en hel rostbiff till hamburgare för utegrillen. Det skulle jag alltså inte gjort? :-)

    Själv lägger jag hellre ett par 10:or extra och köper ryggbiff om jag skall steka i skivor.

    Hur gick det nu då frucaos? Blev det bra? :)

  • The_mama97mia 2 oktober 2010

    Viltbiff á la sambal

    Detta är bombsäkert och gott.

  • Mistys 2 oktober 2010

    Jag tycker själva stora rostbiff biten kan vara lite seg( hård ) ibland, däremot är rostas ( den lilla biten på sidan) väldigt mör och fin och kan bara stekas som oxfilé. Så frågan är vilken bit dina skivor är hämtade från?

  • 123Linnea 2 oktober 2010

    En älsklingrätt - vad gott!
    Stek dem bara lätt med svartpeppar o salt. Supergott!!

  • MosterNettan 2 oktober 2010

    Hade du haft mera tid så skulle jag ha rekommenderat Tjälknul. Det är jättegott till till hasselbackare, potatisgratäng mm.
    Kanske till en annan gång!

  • charlottat 2 oktober 2010

    Skrivet av maxxess den 2 okt 2010

    Skrivet av charlottat den 1 okt 2010

    har du köpt fin rostbiff ska du INTE förstöra dem genom att göra nåt med


    Jag malde ned en hel rostbiff till hamburgare för utegrillen. Det skulle jag alltså inte gjort? :-)

    Själv lägger jag hellre ett par 10:or extra och köper ryggbiff om jag skall steka i skivor.

    Hur gick det nu då frucaos? Blev det bra? :)


    NEJ!!! det skulle du verkligen inte, gör om och gör rätt! :P

    det är klart man kan om man vill och ekonomin tillåter, alla har vi olika vanor. vad gäller rostbiff (inte rostas, fast den är ju ännu finare) så bukar den där jag köper vara finare och mörare än ryggbiffen och definitivt mer prisvärd.

  • maxxess 2 oktober 2010

    Skrivet av charlottat den 2 okt 2010

    NEJ!!! det skulle du verkligen inte, gör om och gör rätt! :P
    det är klart man kan om man vill och ekonomin tillåter, alla har vi olika vanor. vad gäller rostbiff (inte rostas, fast den är ju ännu finare) så bukar den där jag köper vara finare och mörare än ryggbiffen och definitivt mer prisvärd.


    Jag skrev det där med glimten i ögat :) Fast burgarna blev riktigt fina tillsammans med mald bacon, det kostar att ligga på topp ;-)
    (mest är det väl skoj att "göra allt själv" och få till det bra)

    l min erfarenhet så är rostbiff alltid sämre än ryggbiff. Det finns en anledning till att rostbiff oftast lagas i bit under låg temp och lång tid.

    Nu är man ju nyfiken på hur rätten verkligen blev?

  • Lenkan 2 oktober 2010

    Skrivet av MosterNettan den 2 okt 2010

    Hade du haft mera tid så skulle jag ha rekommenderat Tjälknul. Det är jättegott till till hasselbackare, potatisgratäng mm.
    Kanske till en annan gång!

    Tjälknöl är kanske lite svårt att göra på skivor {snicker}

  • charlottat 2 oktober 2010

    ja, hur gick det fruacos!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.