Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tomater

  • anna-maritta 10 augusti 2013

    Jag undrar bara varför man skalar tomater när man ska göra tex tomatsoppa. Förstår ifall det är köpta tomater, men mina egna giftfritt odlade. Jag kör ner dom i matberedaren med ska och allt. Tycker att mycket smak sitter just i skalen!

  • Veranne 2 september 2013

    Kanske är det en vana som spritt sig från länder där man traditionellt odlat och tillagat mer tomater än här i Sverige? Ungefär som att det ofta anges i sydeuropeiska recept att paprika, gurka m m ska skalas innan man använder dem i maten (vilket jag nästan aldrig gör om skalet är fint). Bara en gissning...

  • AngieH 2 september 2013

    Jag kör också med skal på, finns ingen anledning att skala om man ändå ska köra mixerstaven på dem!

    Ett tips om man vill ha mycket smak är att låta tomaterna bakas lite i ugnen innan de åker ner i kastrullen, blir helt suveränt!

    angiehults.blogspot.com

  • DoctorWho 3 september 2013

    Det är nog några kockar som är "rädda" för skalbitar i sina soppor. Förstår själv inte varför, skalet smakar gott.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.