Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Torka bär

  • Memelie 22 augusti 2010

    Tänkte höra om någon har tips på hur man torkar bär. Jag äger ingen elektrisk "tork-apparat" och jag har ingen lust att låta ugnen stå på i flera dagar. Kan man torka alla sorters bär på sk. myggfönster eller är det någon sort som har lättare för att mögla? Tänker främst på blåbär och vinbär, men även annat som trädgården har att erbjuda.

  • Memelie 23 augusti 2010

    Nu funderar jag på att köpa en svamp- & frukttork. Är det någon som har testat det? Är det något att ha?

  • charlottat 23 augusti 2010

    tyvärr, har ingen aning och har inte testat nån sån svamp- och frukttork.

  • vinciqator 23 augusti 2010

    Det finns, förutom alla hemmabyggen, två sorters torkar i handeln; billiga som inte har temperaturreglering ( ex.vis OBH Nordica ) och dyrare som kan reglera temperaturen ( ex.vis Evermat ).

    Varmlufstugn ställd på glänt fungera sådär - kan oftast inte hålla tillräckligt låg värme.

    Googla på [ svamptorkning ] så hittar Du massor av länkar.

  • Memelie 24 augusti 2010

    Ok, tack. OBH Nordica's är den enda som jag har hittat, kostar 595 och mer än så vill jag inte lägga...

  • NicolinaZ 24 augusti 2010

    Jag har OBH Nordicas, funkar fint för svamp åtminstone, och örter. Har inte testat bär.

  • irmelinat 24 augusti 2010

    Jag har nyligen köpt en OBH nordica, de för ca 2000 kr var lite för mkt för mig. Beställde på nätet, hade den hemma på 2 dar. Enligt manualen ska i stort sett allt ätbart kunna torkas, men efter en dryg vecka har jag bara hunnit testa banan, melon, champinjoner & blåbär.
    Det tog ca 8 timmar att torka, då klippte jag till tunt nät för att de minsta bären inte skulle ramla emellan & ner i apparaten. I manualen stod att man skulle dela bär & jag förstår varför, de som hade intakt skal låg runda & fina, mellan sina alltmer krympta bärgrannar. Hursomhelst är alla bären redan slut, de smakade alldeles ljuvligt i fil tillsammans med banan.{cute} Annars hade de hamnat i en müsli.
    Köpte torken för att snabbt kunna torka större mängder svamp, men blir sugen på att testa örter & liknande. Det finns risk att bär möglar innan de har hunnit torka om man inte tillför värme. (enl en vän till mig)

  • Memelie 24 augusti 2010

    Skrivet av irmelinat den 24 aug 2010

    Jag har nyligen köpt en OBH nordica, de för ca 2000 kr var lite för mkt för mig. Beställde på nätet, hade den hemma på 2 dar. Enligt manualen ska i stort sett allt ätbart kunna torkas, men efter en dryg vecka har jag bara hunnit testa banan, melon, champinjoner & blåbär.
    Det tog ca 8 timmar att torka, då klippte jag till tunt nät för att de minsta bären inte skulle ramla emellan & ner i apparaten. I manualen stod att man skulle dela bär & jag förstår varför, de som hade intakt skal låg runda & fina, mellan sina alltmer krympta bärgrannar. Hursomhelst är alla bären redan slut, de smakade alldeles ljuvligt i fil tillsammans med banan.{cute} Annars hade de hamnat i en müsli.
    Köpte torken för att snabbt kunna torka större mängder svamp, men blir sugen på att testa örter & liknande. Det finns risk att bär möglar innan de har hunnit torka om man inte tillför värme. (enl en vän till mig)



    Räcker det då om man kanske sticker hål i bären? vad använde du för nät?

  • irmelinat 24 augusti 2010

    Jag tror säkert att det räcker med att punktera bären & jag tog en bit av en panelgardin som jag fyndat billigt på ikea i 100% polyester. Samma typ som finmaskigt myggnät, fast i blålila.
    Fick höra av min vän idag att Evermat slutat tillverkas-trist. I den är det finmaskigt nät, men av metall.

  • Memelie 24 augusti 2010

    Skrivet av irmelinat den 24 aug 2010

    Jag tror säkert att det räcker med att punktera bären & jag tog en bit av en panelgardin som jag fyndat billigt på ikea i 100% polyester. Samma typ som finmaskigt myggnät, fast i blålila.
    Fick höra av min vän idag att Evermat slutat tillverkas-trist. I den är det finmaskigt nät, men av metall.


    Tack så mycket! Blir bara klokare och klokare =P

  • Memelie 25 augusti 2010

    Köpte min apparat idag och myggnät, så nu ska här experimenteras {clap}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.