Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Torka kött

  • frucaos 27 februari 2009

    I Sydafrika lärde jag mig älska det som heter biltong - marinerat, torkat kött.
    Nu har vi funderingar på att bygga en egen tork - en s.k biltonglåda. Undrar om det är någon som har tips runt det.
    En biltonglåda är ganska enkel - en låda med en glödlampa i botten, och så en botten av något slag ovanför den - som ska hindra att det droppar fett på lampan. lufthål, givetvis.
    Fläkt kan man också ha, och det ska vara myggnät över alla lufthål i lådan.
    De enklaste modellerna är bara en vanlig kartong, men jag ser för mig att det är engångsvarianten.
    Förslag på material? Någon som har torkat kött själv och har tips och idéer?

  • bernit 27 februari 2009

    Stulet på Testeline!!
    Fast jag tycker att ditt förslag med en "droppskiva" över lampan låter vettigt :p:p:p


    "En Biltong-box är en tillsluten box gjord av trä (eller t.o.m. papplåda) med gjorda hål och en 60w glödlampa. Det är faktiskt bara att hänga kötet från taket och ha glödlampan på botten av lådan. På 3-4 dagar har glödlampan torkat köttet! Detta fungerar utmärkt. Detta är ingen snickerihandbok så för oss finns det ytterligare en metod.
    Ugn! Sätt ugnen på 75¤. Finns varmluftsugn är detta bäst! Har Du inte varmluftsugn bör Du rotera gallerna under själva processen. Lägg in köttet på ett galler i mitten av ugnen, men det går också bra att göra en större sats och fylla ugnen med galler. Längst ner måste Du ha en panna för att fånga upp vätska som droppar. Låt nu ugnen stå på, med luckan på glänt, i ca. 10 timmar ungefär. Vill man ha torrare kött, vilket jag själv vill, så kan man stå på sig i ytterligare upp till sex timmar. Viktigt är att kontrollera hela tiden så att det blir perfekt (allt beror ju på värmen, typ av ugn eller hur öppen luckan står).
    Köttet håller sig i upp till två veckor. Men, om Du har kött kvar efter två veckor måste något vara fel…på Dig (eller så har Du missförstått receptet)."

  • Gnurf 27 februari 2009

    http://www.matklubben.se/matprat/oenskelaadan_41/torka_koett_6056.html

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.