Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Torka örter?

  • tottemaja 27 februari 2009

    Har tänk odla egna örter till sommaren. Hur torkar jag dom bäst, utan att det ska mögla? Hur länge kan jag förvara kryddorna, och i vad? :o

  • Shywoman 27 februari 2009

    Hejsan
    Åh, vad roligt att du ska göra det! Då ska jag ge dig ett riktigt bra tips...

    Bunta ihop och bind snöre runt. Häng sedan örterna upp och ner och låt torka i flera dagar. Då de är torra tar du sedan dina fingrar och drar från stjälken (nere där du klippt av örten) och uppåt så att alla bladen lossnar från stjälken. Gör det gärna i en plastpåse så att du inte får ut örterna på golvet eller liknande.

    Lycka till!(Y)

  • ikah 27 februari 2009

    Skrivet av Shywoman den 27 feb 2009

    Hejsan
    Åh, vad roligt att du ska göra det! Då ska jag ge dig ett riktigt bra tips...

    Bunta ihop och bind snöre runt. Häng sedan örterna upp och ner och låt torka i flera dagar. Då de är torra tar du sedan dina fingrar och drar från stjälken (nere där du klippt av örten) och uppåt så att alla bladen lossnar från stjälken. Gör det gärna i en plastpåse så att du inte får ut örterna på golvet eller liknande.

    Lycka till!(Y)


    (Y)
    Tänk bara på att hänga dem i skuggan eller ett mörkt luftigt rum.:)

  • Roggan 27 februari 2009

    Vill ge ytterligare ett tips. När örterna torkar krymper kvisterna och de kan lätt rasa ner på golvet om man bundit upp dem i snören. Därför är det bättre att sätta ett gummiband runt stjälkarna och binda en tråd i gummibandet och hänga upp dem.

  • ortidioten 6 juni 2010

    kan man inte torka dem i ett soligt och varmt rum på ett bord?

  • jimboz 6 juni 2010

    Jag brukar lägga dom på ett tidningspapper i köket, men det blir inga större mängder för min del.

  • The_mama97mia 8 juni 2010

    Vissa kryddor lämpar sig att frysa... Man kan ju köpa frusen basilika, dill, persilja m.m.

  • svengelsk 8 juni 2010

    Lösfryser dill, persilja, koriander och mynta på en bricka och förpackar sedan snabbt .

  • Littlechef 9 juni 2010

    Det traditionella sättet är att torka dem genom att hänga up örterna.

    Dock det sättet bibehåller inte smaken så bra. Dill, Persilja, gräslök bör frysas ner för bevarning, bäst smak. Örter som dragoon, timjan och rosmarin kan du köpa en speciel apparat till som torkar örterna snabbt för att bibehålla smaken.

    MVH Littlechef

  • NicolinaZ 9 juni 2010

    Härligt med självodlade örter! Jag har haft ett örtland i många år nu och älskar det. Men använd framförallt örterna färska i massor! Slösa riktigt för det är äkta sommarlyx!
    (De torkade är ofta nästan bättre köpta på påse, har jag märkt....)

  • redd 9 juni 2010

    Mitt enklaste tips är att dra ner persiennen till hälften i köket och häng sedan upp dom i gardinstången.
    Vist blir det lite ljust om solen ligger på men å andra sidan värmer det upp så att torkningen går fortare så det går nog på ett ut.
    Annars är dörposterna en favorit här hemma (inte mitten utan så långt i kanten så att man inte får dom i håret men dom fortfarande hänger fritt..)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.