Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

torka trattiar i ugnen?

  • Tillberga 4 september 2008

    jag har läst lite om att torka svamp i ugnen
    men inte kommit dit ännu
    Du som gjort de berätta för en oinvigd......
    kan jag ha flera plåter samtidigt i ugnen t.ex?
    hur tjockt /tunt skall de vara på plåten?
    är 50° lagom?
    hur länge?

  • frokensmilla 4 september 2008

    Min erfarenhet är att det är svårt att torka trattkantareller i ugnen. De torkar gärna för fort och blir helt svarta. 50 grader är nog max och svamparna får inte ligga på varandra. Du märker när de är helt torra. Jag torkar alltid mina trattisar på brickor och det går alldeles utmärkt. Det tar bara något dygn om de ligger väl utspridda.

  • farmoreva 8 september 2008

    Trä upp svamparna på tråd med hjälp av en synål. Häng dem varmt så torkar de lätt. Om man lägger dem på papper på ett bord kan det hända att de inte torkar så bra utan blir lite kletiga.
    Tror man att man kommer att plocka mycket svamp (i framtiden, inte bra i år) är det väl använda pengar att köpa en torkapparat. Man kan torka annat än trattisar!

  • MalinJ 8 september 2008

    Jag hittade mina första trattisar i helgen när jag var ute i vår skog! Det blev älggryta med trattisar och soppar och klyftpotatis till! Mmmm vad gott det var!

  • Tillberga 9 september 2008

    Skrivet av farmoreva den 8 sep 2008

    Trä upp svamparna på tråd med hjälp av en synål. Häng dem varmt så torkar de lätt. Om man lägger dem på papper på ett bord kan det hända att de inte torkar så bra utan blir lite kletiga.
    Tror man att man kommer att plocka mycket svamp (i framtiden, inte bra i år) är det väl använda pengar att köpa en torkapparat. Man kan torka annat än trattisar!


    (L)girlanger av Trattisar de låter som höstfest (Y)
    skall ut på söndag med keramik kursen och plocka svamp
    (jo ni läste rätt, keramik kurs i skogen) hoppas få till några *girlaner* då

  • MatAnders 9 september 2008

    (Y)Jag brukar torka mina dels på tidningspapper men bäst är om man har ett myggnät att spänna upp eller ett myggnät med ram så att det torkar även underifrån.

  • betsla 11 september 2008

    Skrivet av MatAnders den 9 sep 2008

    (Y)Jag brukar torka mina dels på tidningspapper men bäst är om man har ett myggnät att spänna upp eller ett myggnät med ram så att det torkar även underifrån.


    Jag håller med ovanstående. Jag slänger upp mina trumpetsvampar på myggfönstren =) Funkar tokbra!

  • herrp 18 oktober 2008

    Trattisar och svarttrumpetsvamp är helt perfekta till att torka. Vi torkar i en hembyggd torka av typ gamla dricka backar som tätats och försetts med en list så det rymms två ollor (galler ) i varje back. Ollorna har tillverkats av lövträ en beklätts med ett nät typ myggnät. I bottenbacken har vi sågat ut en öppning och där står en kupevärmare på lägsta effekt 550 W. Vi travar 6 backar på varandra och flyttar om ordningen på backarna någon gång emellanåt under torkningen. De torkade lagras i burkar med lock, svalt och mörkt, klarar sig i flera år.
    I denna höst har också införskaffats en tork av märket Novital från Högberga AB, Matfors. Den har täta ollor och har främst används till att torka bär och frukt. Den är mycket effektiv men rymmer inte lika mycket som vår hembyggda. Evermat från Bjurholm är oxså en bra tork enligt de som har provat. Torka är underskattat, det tar inte plats i frysen. Hälsar Herrp.

  • herrp 18 oktober 2008

    Trattisar och svarttrumpetsvamp är helt perfekta till att torka. Vi torkar i en hembyggd torka av typ gamla dricka backar som tätats och försetts med en list så det rymms två ollor (galler ) i varje back. Ollorna har tillverkats av lövträ en beklätts med ett nät typ myggnät. I bottenbacken har vi sågat ut en öppning och där står en kupevärmare på lägsta effekt 550 W. Vi travar 6 backar på varandra och flyttar om ordningen på backarna någon gång emellanåt under torkningen. De torkade lagras i burkar med lock, svalt och mörkt, klarar sig i flera år.
    I denna höst har också införskaffats en tork av märket Novital från Högberga AB, Matfors. Den har täta ollor och har främst används till att torka bär och frukt. Den är mycket effektiv men rymmer inte lika mycket som vår hembyggda. Evermat från Bjurholm är oxså en bra tork enligt de som har provat. Torka är underskattat, det tar inte plats i frysen. Hälsar Herrp.

  • herrp 18 oktober 2008

    Trattisar och svarttrumpetsvamp är helt perfekta till att torka. Vi torkar i en hembyggd torka av typ gamla dricka backar som tätats och försetts med en list så det rymms två ollor (galler ) i varje back. Ollorna har tillverkats av lövträ en beklätts med ett nät typ myggnät. I bottenbacken har vi sågat ut en öppning och där står en kupevärmare på lägsta effekt 550 W. Vi travar 6 backar på varandra och flyttar om ordningen på backarna någon gång emellanåt under torkningen. De torkade lagras i burkar med lock, svalt och mörkt, klarar sig i flera år.
    I denna höst har också införskaffats en tork av märket Novital från Högberga AB, Matfors. Den har täta ollor och har främst används till att torka bär och frukt. Den är mycket effektiv men rymmer inte lika mycket som vår hembyggda. Evermat från Bjurholm är oxså en bra tork enligt de som har provat. Torka är underskattat, det tar inte plats i frysen. Hälsar Herrp.

  • frucaos 18 oktober 2008

    Håller med om att man nog ska undvika att torka trattisar i ugn - de blir så otroligt svarta och ser oaptitliga ut.
    Vi har några plastbackar, med galler i botten som vi har torkat i med bra resultat. Det är ett pluss att luft kan komma åt från alla håll. Men visst gick det fint på tidningspapper uppe på pannan också!
    Lycka till!

  • Lottagumman 18 oktober 2008

    Det funkar dåligt, de blir lätt kokta i stället. Jag brukar bre uttidningar på matsalbordet och lägga trattisarna för torkning därpå. Amn måste dock byta tidningr minst 1 gång perdag. Det tar c.a 3 dagar fördem att bli klara.v

  • dePaul 21 oktober 2008

    Om du har ett vanligt torkskåp för kläder så går det alldeles utmärkt att torka dem där. Lägg dem på silikonpapper bara. Gärna ett sådant med microhål i. Kör sedan tills de är antingen torra eller nästan torra och eftertorka i vanlig torr rumsmiljö.

    Placera därefter svampen i tygpåsar, alt. glasburkar med tyglock och gummiband över. Svampen bör nämligen andas och det får inte bildas kondens på insidan.

    ~Paul~

  • chre 21 oktober 2008

    Jag kan bara hålla med alla andra, att torka trattisar i ugn blir allt annat än bra. Jag har försökt flera gånger.

    Jag lägger istället tidningar på bakplåtar och brer ut de rensade svamparna (jag delar dem först, dvs drar isär dem). Sen ställer jag plåtarna i sk bakplåtställ så tar de inte så stor plats. jag torkar dem alltid i köket där det är varmt. Sen byter jag tidningar ofta, i början varje dag och sen kanske var tredje. Då passar jag på att kolla varje plåt så där inte ruttnar någon svamp eftersom det lätt smittar vidare på hela plåten.

    Lycka till

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.