Hej! Jag undrar varför vi i Sverige har som tradition att äta soppa och pannkakor på torsdagar.
Glitterfia19 november 2008
Vet att detta är en gammal tråd men dock intressant. (Y)
Hur det kommer sig att det som oftast serveras ärtsoppa och pannkakor på torsdagar?
Någon som sitter inne med informationen?
Bianca20 november 2008
Aha, detta sade de i radioprogrammet "alltinget" från radio göteborg häromdagen. Alltså svaret är att förr när det var lite sämre tider fick man hålla in på maten stundtals och onsdag var en sån dag. Därav att man åt fläsk på tisdagar då det är rätt stabbigt och sedan att man åt upp sig igen på torsdag när man var jättehungrig. Att det blev just de rätterna de dagarna är nog en slump.
Så var svaret i programmet i vilket fall.
Hej! Jag undrar varför vi i Sverige har som tradition att äta soppa och pannkakor på torsdagar.
Vet att detta är en gammal tråd men dock intressant. (Y)
Hur det kommer sig att det som oftast serveras ärtsoppa och pannkakor på torsdagar?
Någon som sitter inne med informationen?
Aha, detta sade de i radioprogrammet "alltinget" från radio göteborg häromdagen. Alltså svaret är att förr när det var lite sämre tider fick man hålla in på maten stundtals och onsdag var en sån dag. Därav att man åt fläsk på tisdagar då det är rätt stabbigt och sedan att man åt upp sig igen på torsdag när man var jättehungrig. Att det blev just de rätterna de dagarna är nog en slump.
Så var svaret i programmet i vilket fall.
http://www.gastronomen.se/2005/10/rtsoppa-och-pannkakor.html
Var det inte nån gammal kung som förgiftades av ärtsoppa?
Nåja, inte ärtsoppan i sig självt... Men med gift i soppan.
Var det inte nån gammal kung som förgiftades av ärtsoppa?
Nåja, inte ärtsoppan i sig självt... Men med gift i soppan.
Eftersom fredagen var fastedag så åt man rejäl mat dagen innan?
En tradition som jag följer.Äter i stort sett pannkaka occh ärtsoppa varje torsdag.:p
Det där med fastan hade jag missat tyvärr!:)
puff