Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tranbärsdricka

  • ingrid-anita 8 december 2008

    Hej. Är det någon som har recept på tranbärssaft. Det ska ju vara väldigt nyttigta bär och vad jag förstår går de även bra att torka men hur gör man? Tacksam för er hjälp.

  • matnjutaren 8 december 2008

    Tranbärsdricka
    Ingredients

    1 kg tranbär
    5 dl vatten
    1 tsk citronsyra
    4 dl socker
    1 krm natriumbensoat per liter avrunnen saft
    Instructions

    (ca 1 liter)

    Rensa och skölj bären. Tina frysta bär. Koka vattnet, då försvinner syret i vattnet. Låt vattnet kallna.

    Mosa bären med potatisstöt i en bunke, i matberedare eller mixer.
    Blanda bärmassen med vattnet och citronsyran, täck över och låt stå svalt ca 1 dygn. Rör då och då.

    Häll bärmassen i en silställing att självrinna 20-30 min. Mät upp saften, tillsätt sockret och rör då och då tills det är löst. Tag bort ev skum. Tillsätt ev natriumbensoat, utrört i lite av saften.

    Häll saften i rena kalla flaskor, ända upp till kanten. Förslut dem och förvara i kylskåp. Eller häll saften i frysbägare till 2 cm från kanten, förslut och frys in.

    Lycka till! (L)

  • matnjutaren 8 december 2008

    Torkade bär kan du se hur man gör längst ner på denna länken. (Y)
    http://www.henriettesherbal.com/sv/sb-bar.html

  • The_mama97mia 8 december 2008

    antar att du kan göra precis som för lingon ju
    men vet inte...
    *sorry*

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.