Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Trattkantareller! Vad göra??

  • Ostbrickan 4 november 2011

    har fått ca ½ liter trattisar. har ni nåt förslag på vad man kan göra me dem? och frysa går väl??

  • MatAnders 4 november 2011

    Skrivet av Ostbrickan den 4 nov 2011

    har fått ca ½ liter trattisar. har ni nåt förslag på vad man kan göra me dem? och frysa går väl??


    Visst kan du frysa men jag skulle rensa av och dela dom på mitten och torka dom det är suveränt att blanda ner i såser m.m.

  • svengelsk 4 november 2011

    Förväll, smörstek och lägg på rostat bröd.

  • The_mama97mia 4 november 2011

    en halv liter - jag håller med ovanstående talare/skrivare -
    fast ´du behöver inte förvälla - stek bara
    alltså som man steker annan färsk svamp

  • Lindanemon 5 november 2011

    Fick detta receptet från Arvidssons handelsträdgård, där jag har praktiserat. Karin gjorde dem med havregryn och utan ströbröd, det gjorde jag med. Fantastiskt goda! PROVA! :-)

    Vilda svampbiffar

    Ingredienser:

    3 dl dinkelflingor (eller havregryn)
    2 dl mjölk
    1 st ägg
    0,5 dl torkad, smulad svamp
    200 g kantareller, eller annan färsk svamp
    1 st lök, liten gul
    2 msk smör
    2 tsk tamari eller japansk soja
    0,5 tsk salt
    2 krm svartpeppar, nymald
    1,5 dl ströbröd
    2 msk smör/raps- eller olivolja

    1. Blanda dinkelflingor, mjölk, ägg och torkad svamp i en bunke. Låt stå och svälla 10 min.
    2. Ansa och finhacka den färska svampen. Skala och finhacka löken. Fräs svamp och lök i smöret ca 5 min. Tillsätt soja, salt och peppar.
    3. Blanda svampen med de svällda flingorna. Forma till små biffar. Vänd ev i ströbröd. Stek biffarna på medelvärme ca 2 min på varje sida i olja.

  • Vetebullen 5 november 2011

    Vilda svampbiffar, det verkar spännande. Jag måste bara testa. Har massor med torkad svamp. Ska kanske testa den Stolta fjällskivlingen. >:D

  • SusannaHa 5 november 2011

    Torka dem! Då kan du spara dem i princip hur länge som helst, och varje gång du vill ha lite svamp till maten så häller du bara på varmt vatten, så blir de som nyplockade igen!

  • vinterljus 5 november 2011

    Detta låter hur gott som helst....ska provas!
    TACK!!! :)

    Skrivet av Lindanemon den 5 nov 2011

    Fick detta receptet från Arvidssons handelsträdgård, där jag har praktiserat. Karin gjorde dem med havregryn och utan ströbröd, det gjorde jag med. Fantastiskt goda! PROVA! :-)

    Vilda svampbiffar

    Ingredienser:

    3 dl dinkelflingor (eller havregryn)
    2 dl mjölk
    1 st ägg
    0,5 dl torkad, smulad svamp
    200 g kantareller, eller annan färsk svamp
    1 st lök, liten gul
    2 msk smör
    2 tsk tamari eller japansk soja
    0,5 tsk salt
    2 krm svartpeppar, nymald
    1,5 dl ströbröd
    2 msk smör/raps- eller olivolja

    1. Blanda dinkelflingor, mjölk, ägg och torkad svamp i en bunke. Låt stå och svälla 10 min.
    2. Ansa och finhacka den färska svampen. Skala och finhacka löken. Fräs svamp och lök i smöret ca 5 min. Tillsätt soja, salt och peppar.
    3. Blanda svampen med de svällda flingorna. Forma till små biffar. Vänd ev i ströbröd. Stek biffarna på medelvärme ca 2 min på varje sida i olja.

  • [email protected] 1 december 2011

    Skrivet av svengelsk den 4 nov 2011

    För

    väll, smörstek och lägg på rostat bröd.

  • yohrskog 1 december 2011

    du kan torka dem på en tidning ordentligt. och sedan spara åtminstone 1 år i rumstemperatur!

  • Shoutoutloud 1 december 2011

    jag har ett jättegott och superenkelt recept jag brukar göra med trattisar. ta torkade trattisar ca en näve (1-1,5dl)lägg i blöt i någon timme..Skär en fläskfile i skivor och bryn i smör i en stekpanna,salta peppra. lägg över i en ugnsform. bryn trattisarna i samma panna och häll över grädde ca 2,5.-3dl.- tillsätt bong kalvfond och puttra samman. red eventuellt med pyttelite maizena eller mjöl. Häll såsen över köttet. riven ost på sen och in i ugnen så osten får färg och det ser klart ut. suuuupergott!:DD

  • maria_wijk 2 december 2011

    Skrivet av yohrskog den 1 dec 2011

    du kan torka dem på en tidning ordentligt. och sedan spara åtminstone 1 år i rumstemperatur!


    Fast hållbarheten på torkad svamp om den förvars korrekt är mycket längre än så, 10 år eller längre är ingen omöjlighet, att man oftast hinner konsumera stora delar av svamplagret från den ena säsongen till den andra så att den torkade svampen inte hinner bli så gammal är en annan femma.

    Trattkantareller vinner smak på att torkas tycker jag, jag brukar smula ner torkade trattisar i såser, köttbullar etc. Rör det sig inte om större mängder än en halvliter så är mitt tips att stuva svampen och göra varma mackor, supergott.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.