Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tryckkokare, vad bör man tänka på??

  • Tingeling13 30 september 2012

    Någon som kan ge information om vad man bör tänka på vid val av vilken tryckkokaren man ska köpa??

    Tack på förhand :-)

  • Tingeling13 30 september 2012

    Det är ju sån enorm prisskillnad på dem så hur ska man veta vad man ska välja liksom??

  • jensan2 1 oktober 2012

    Vi har en OBH Nordica 8511 Quick Chef Tryckkokare 6,0L
    Den kan jag verkligen rekommendera, kan inte laga mat utan den längre. kokar potatis på 9-12 min...
    Finns från 608 :- på "prisjakt.nu"

  • svengelsk 1 oktober 2012

    Efter att ha haft två billiga tryckkokare. Den första £13. + cornflakes kuponger! Köpte jag en WMF
    Med två grytdelar 3l och6,5l och ett lock. Det har visat sig vara en mycket av användbar kombination.
    Jag använder den lilla till potatis, rödbetor etc och den stora främst till soppor. Det är en enorm skillnad i koktid för torkade ärter och bönor mellan WMF och Prestige som jag hade tidigare.
    Tjock botten för att förhindra vidbränning är viktigt. Annars skulle jag säga, köp den bästa du har råd med.

  • Tingeling13 5 oktober 2012

    Tack för tipsen :-)

  • maxxess 7 januari 2013

    Om du inte kommit till skott ännu så har Lidl en kokare på 6l denna veckan, se http://www.lidl.se/cps/rde/xchg/lidl_se/hs.xsl/index_26330.htm

    Jag köpte en precis nu ikväll, första butiken hade sålt slut alla samma dag som erbjudandet började gälla, men i butik #2 fanns det kvar.

    Grytan känns gedigen och fin (tyskt märke, B/RK) med sk "sandwichbotten" och det medföljer tydlig och rejäl svensk instruktionsbok (inga recept dock, bara olika "tidslistor"). Den ger 1 bar enl instruktionen.

    För 449:- kan man ju alltid prova tänkte jag när jag handlade, så nu sitter jag o letar recept. Får nog bli ärtsoppa till helgen :)

  • svengelsk 7 januari 2013

    Lycka till! Ärtsoppan blir jättegod.
    Jag kokar ett helt paket kikärtor och fryser på en bricka, sen kan jag ta så mycket jag behöver varje gång.

  • maxxess 12 januari 2013

    Skrivet av svengelsk den 1 okt 2012

    Efter att ha haft två billiga tryckkokare. Den första £13. + cornflakes kuponger! Köpte jag en WMF
    Det är en enorm skillnad i koktid för torkade ärter och bönor mellan WMF och Prestige som jag hade tidigare.
    Tjock botten för att förhindra vidbränning är viktigt. Annars skulle jag säga, köp den bästa du har råd med.


    Jag kokade ärtsoppa idag på ärter blötlagda i nästan 12 tim. Jag avbröt efter 23 min och lät stå 5 min, men fick koka upp igen och köra 5 min till så nästa gång kör jag nog 30 min.

    Hittade amerikanskt recept där man bara kokade 10 min?!

    Min gryta skall enl. instruktionen hålla 1 bar på läge "high", vad säger din WMF? Går ärtsoppan snabbare i din? Lite nyfiken..

    Ärtsoppan (med fläsk) blev i vart fall kanongod och igår gjorde jag köttgryta där jag lärde mig hur man kokar grönsaker till oigenkännlighet hehehe... Men attans vad mört och gott köttet blev!

    Synd det är så få trykkokarrecept här, men det kanske skiljer mycket mellan olika kokare (1 bar osv..) Eller? Vad säger du med en dyr gryta?

  • svengelsk 13 januari 2013

    Jag har som sagt funnit att min nya tryckkokare är mycket snabbare. Ärtsoppan skulle jag inte koka mer än 20 minuter för ärtornas skull. Om jag har fläsklägg kan det behövas mer för köttets skull, men på sistone har jag varit lat och använt bacontärningar.
    Hur många bars tryck det är vet jag inte, men jag har en grundlig instruktionsbok så jag skall titta på det.
    När det gäller kikärtor och vita bönor som jag har i sallad och som inte skall vara mosiga har jag fått minska tiden till mellan 5 och 10 minuter.
    Jag har en Good Housekeeping bok om tryckkokning och slår gärna upp om det är något speciellt Du vill veta. Den har bl.a en annan blötläggningsmetod som jag brukar använda.

  • maxxess 19 januari 2013

    Svengelsk. det vore intressant att veta vilket tryck din gryta ger på läge "high".

    Idag gjorde jag kalops, kokade i 20 min, lät stå i 10 min utanför plattan medan trycket sjönk. Blev inte nöjd så det blev 10 min till och sedan "quick release" av trycket. Så minst +30 min för kalops om man vill ha det som så att köttet verkligen faller isär.

    Enligt min instruktionsbok skall gulasch ta 15-20 min och det gick jag efter, men 30 min blev perfekt. Sak samma med ärtsoppan, 30 min, 1/3 av den tid jag hade gjort det på spisen verkar stämma.

    Annars verkar tiderna i instruktionerna för min budgetkokare väl korta, jag misstänker att de dyra grytorna håller mer än 1 bar och därmed är lite snabbare?

    Är inte missnöjd med resultaten med denna billiga gryta än så länge, men det vore bra att veta när man läser tryckkokarrecept! Så kan du kolla tryck på din och jämföra mina tider vore jag väldans tacksam :)

  • svengelsk 19 januari 2013

    Jag har förlagt min instruktionsbok, men lyckades hitta den på nätet. WMF Perfect Plus heter den.
    Max tryck. Approx119C operations pressure 95kPa, regulating pressure 130 kPa, max 150kPa.
    Enligt Wikipedia står Pa för Pascal, så kPa borde vara kilopascal. Fysik var mitt absolut sämsta ämne och jag kunde inte förstå tabellen som förklarade hur många pascal det går på en bar.
    Det var inte så mycket tiden som det faktum att min gamla tryckkokare inte höll trycket uppe, som fick mig att köpa ny. Den kortare tiden var en bonus, liksom att jag kunde vrida ner gasen till minimum och ändå få fullt tryck.

  • svengelsk 19 januari 2013

    Good Housekeepings Pressure Cockery bok ger högt tryck som 15 pund förmodligen per kvadrattum psi. Tiden för oxgrytbitar är antingen 15 eller 20 minuter beroende på kvalitén, men det måste ju också bero på bitarnas storlek. Kalops brukade vara ganska stora bitar vill jag minnas.
    Jag kokar sällan kött i min. Jag har lärt mig hur många minuter en viss rödbeta tar och eftersom jag sällan lyckas ta upp tillräckligt av samma storlek börjar jag med de största, avbryter kokningen och lägger i resten efter hand.

  • maxxess 30 september 2015

    Uppföljning:
    Köpte en WMF Perfect Plus på 6.5 l (den från Lidl började läcka och tji reservdelar) i somras på erbjudande.

    Kokade en omgång ärtsoppa nyss och det var skillnad.. Inga synliga spår av lök eller knappt ens tärnat stekfläsk efter 25 min. Det blev nästan VÄL kokt på 25 min.. Jösses.

    I den från Lidl hade vissa ärtor varit hårda, lökbitar funnits kvar osv på samma koktid.

    Så min misstanke att min gryta inte höll samma kvalitet/tryck var korrekt. Som för det mesta så får man vad man betalar för.. (1600 för min nya på 6.5 l och som kan maskindiskas)

    WMF blev fö. bäst i test när Råd&Rön testade.
    Gött med ny gryta nu när kylan kommer :)

  • svengelsk 1 oktober 2015

    Min tryckkokare fungerar fortfarande bra och används flitigt. Har funderat på att köpa ny gummiring, men det har inte blivit av. Hoppas Du också får många års användning av Din. Vädret var för varmt idag så jag beslöt att uppskjuta ärtsoppsstarten till nästa torsdag.

  • rolle111 2 oktober 2015

    Har en tryckkokare från Tefal,denna är kanon .

  • LillaJa 8 oktober 2015

    Jag har köpt min 6 liters på Lidl helt perfekt, tjockbottnad, lätt att sätta på locket, inga problem alls med ventilen. 35 min för 2kg högrev som blev kalops, --klart när potatisen var klar. Älskar min tryckkokare (Y) /LillaJa

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.