Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tummen upp för Tryckkokare!!!

  • nettans 1 augusti 2009

    (Y)(Y)
    Tryckkokare är nog det bästa jag testat på sistone. Igår gjorde jag Gulasch, tog 30 min (brukar ta 1 1/2 - 2 tim) och köttet blev supermört. Även gjort pepparrotskött som tog 45 minuter istället för sina 1 1/2 - 2 timmar.
    (L)
    Ni måste bara prova!!!

  • svengelsk 1 augusti 2009

    Håller med. Rödbetor 10 - 15 min, kikärtor 15 min, gröna bönor 1 min. Jag blancherar grönsaker före frysning också genom att stänga av så snart trycket uppnåtts.

  • Duvdrottningen 13 augusti 2009

    Låter ju väldigt intressant - måste jag fundera på att köpa!(Y)

  • Okänd 13 augusti 2009

    Visst är tryckkokare bra, eller om jag säger så här, det är både på gott och ont det här med tryckkokare!
    Jag och några andra Svenskar jobbade ett år i Libyen, det hade inte gått att klara sig utan en tryckkokare där. Inte ens potatisen gick att koka i en vanlig kastrull, de var inte klara efter två timmar ibland. Men med "tryckisen" som vi kallade den så gick det på 40-50 minuter. Vet inte än i dag vad det var för slags potatis men goda var dom bara de blev klara.
    Det kött som fanns att tillgå var framförallt nöt, får och kamel. Ibland hade man tur och fick fina bitar, det gick inte att välja själv om man inte köpte en halv eller en kvarts djurkropp och styckade själv. Men om man bara ville ha tre-fyra kilo så skar "slaktaren" rakt av!
    Då var det bra med tryckkokaren.
    Många gånger går det alldeles för fort i en tryckkokare, alla smaker hinner inte att "sätta" sig då. Ta t.ex en kallops, den skall stå och småputtra i 1,5-2 timmar tycker jag. I tryckisen är det klart på under 1/2 timma!
    Så om ni ofta köper segt kött, ja då skall ni skaffa en "tryckis"!

  • nettans 13 augusti 2009

    Åh, jag gjorde Gammeldags köttgryta idag ur Anna Skippers bok "Mat med tryck" och det blev supergoitt, köttet helt och hållet faller isär. Jag tycker smakerna binder sig otroligt bra och alla näringämnen håller ju bättre iallat när det inte kokar så länge. SÅÅÅÅÅÅÅ gott!!!!!!!!!!!!

    (L)(L)(L)(L)(L)(L)(Y)(Y)(Y)(Y)(Y):p:p:p:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.