Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad är en nypa för er?

  • asamariah 14 december 2008

    Vi satt just på jobbet och diskuterade godtyckliga formuleringar i recept.
    Vi hade nämligen helt olika syner på hur mycket en nypa salt är.
    För mig är det ganska lite, ungefär det an kan nypa fast av saltet mellan tummen pekfingret och långfingret. Alltså en halv tesked kanske.
    Några av mina kollegor tycket att det är vad du kan nypa fast med handen (dock en kvinnohand tydligen ;) ) Så att det snarare rör sig om en halv till en matsked.

    Vad tycker ni?

  • essim 14 december 2008

    För mig är en nypa väldigt lite, ungefär ett kryddmått (krm). :)

  • Nettan75 14 december 2008

    Jag tycker nog att en nypa är det som får plats mellan tumme/pekfinger och mycket eventuellt långfinger. Mer än så så borde ju finnas nåt annat mått *lol*

  • farmoringer 14 december 2008

    Tumme och pekfinger för mig också....:D

  • busan37 14 december 2008

    Jag mäter alltid med tumme och pekfinger, en nypa är lite

  • annelieberggren 14 december 2008

    ja, tumme och pekfinger... det du beskriver det arbetskamrater säger, med handen är likt en NÄVE i mina öron. :D

  • monac 14 december 2008

    en nypa är en "dutt" absolut ingen ½-1 msk. En smak som bara ska anas!:)
    ....för mig e de så ivf.

  • redd 14 december 2008

    Tumme & Pekfinger här också.

    Dock anser jag att "en nypa" snarast betyder "efter tycke och smak - Men börja med lite"

  • mep 14 juni 2009

    I äldre kokböcker står det "pris" i dag associerar vi det till snus

  • asaedetun 14 juni 2009

    För mig är absolut en nypa salt mellan tumme och pekfinger.

  • MosterNettan 14 juni 2009

    Skrivet av annelieberggren den 14 dec 2008

    ja, tumme och pekfinger... det du beskriver det arbetskamrater säger, med handen är likt en NÄVE i mina öron. :D


    Instämmer helt och hållet med dig Annelie. När man tänker på det, så det känns det självklart på nåt sätt!

  • Lottix 14 juni 2009

    Jag tycker som du att det är det man tar mellan tumme och pekfinger .
    Jag trodde att det var så alla tänkte , tänk så olika man kan tänka och man tar det bara för givet att det är som man själv tänker .:)

  • ida85 14 juni 2009

    mellan tumme & pekfinger ! :)

  • redd 14 juni 2009

    Vid lite närmare eftertanke beror det lite på vad vi pratar om, färsk ohackad krydda blir det helt andra volymmängder på, en nypa dill är mer eller mindre så många kvistar du fångar upp mellan tumme och pekfinger.

  • bakakaka 14 juni 2009

    Skrivet av MosterNettan den 14 jun 2009

    Skrivet av annelieberggren den 14 dec 2008

    ja, tumme och pekfinger... det du beskriver det arbetskamrater säger, med handen är likt en NÄVE i mina öron. :D


    Instämmer helt och hållet med dig Annelie. När man tänker på det, så det känns det självklart på nåt sätt!


    Jag tänker precis som ni.

  • boz1965 14 juni 2009

    Cajsa Warg använder ett annat mått som hon kallar "Grabbnäve" - hur mycket är DET då???

  • Okänd 14 juni 2009

    Skrivet av boz1965 den 14 jun 2009

    Cajsa Warg använder ett annat mått som hon kallar "Grabbnäve" - hur mycket är DET då???


    Det beror på hur stora händer man har!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.