Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad är farligt?

• Penne 14 oktober 2008

Vet att man ska undvika E621 men är det så att allt "E" är ohälsosamt?

• Fiona 14 oktober 2008

Väldigt många E är helt vanliga saker som du har i ditt kök utan att veta om det, för de heter andra saker då... Var en sjuksköterska som jobbade med specialkost som berättade för mig...

• Smulpajen 14 oktober 2008

Idag tittade jag faktiskt efter just E621 och fann det i Icas grönsaksbuljong(N) Det köper jag inte mer:'( I Knorrs hönsbuljong fanns en massa annat som jag inte förstod vad det var. kanske samma sak fast med andra namn?:(

• NewDown 15 oktober 2008

På livsmedelsverkets hemsida finner man mycket informarion om E nummer.
    Man kan ju googla på dem också så får man veta vad de står för.

• NewDown 26 oktober 2008

Hittade en sida som jag tyckte passade in i denna tråd.
    Intressant o skrämmande läsning.

http://www.tv3.se/content/view/10769/1180/

• festmaten 26 oktober 2008

Tack NewDown för den intressanta länken!
    Kan bli mörkrädd för mindre:'(

• SDMaya 26 oktober 2008

Alltså, om dessa olika E*** är så skadliga hur kan man då få lov att sälja det och tillsätta det till vår mat!? Helt sjukt jue!:'(:(
    (N)

• Smulpajen 26 oktober 2008

Eftersom många fått upp ögonen för E621 har fabrikanterna nu bytt ut detta nummer och skriver istället Mononatriumglutamat för att förvilla. Men det är samma sak :'(

• dePaul 26 oktober 2008

E621 är inget annat än MSG, monosodiumglutamat, Glutasol, Wei-tzu, Meiyen, Weijing, Weh t'sin, Glutamat osv. Liksom många andra "farliga" E-benämningar så finns det en hysteri kring detta ämne. Vi har diskuterat det här på ett annat forum vid upprepade tillfällen och det är lika roligt att höra kritikerna varje gång.

Saken är den att det inte finns några som helst bevis på att det här skulle vara farligt. Det finns en del människor som är allergiska mot det men å andra sidan så är ofta samma människor allergiska också mot andra kemiska kompositioner av naturlig art. Detta förekommer som bekant naturligt i allt från tomater, sojabönor till svamp och sjögräs. Japanerna borde därför vara världens sjukaste befolkning, men som bekant så är de det friskaste folkslaget på jorden. Obs, detta gäller tydligen också japaner som inte äter fisk!

Tvivlarna skyller ofta på att man inte bör använda raffinerade tillbehör. Men det här ämnet är på inget sätt raffinerat trots deras kritik. Det är endast koncentrerat. Faktum är att man t ex i asiatisk matlagning använde så pass lite av det att all kritik är bara löjlig. En tsk MSG motsvarar ca 1 kg tomater. Denna tsk brukar som bekant ingå i en hel gryta. Utspädningen är m a o så pass stor så att den i samband med vanliga portioner inte har någon som helst påverkan, såvida man i samma anda inte vill påstå att tomater och parmesanost är livsfarliga ingredienser ;).

Över huvud taget är hysterin stor när det gäller E-nummer. Många av dessa är nämligen fullt naturliga ingredienser och inga laboratorietillverkade kemikalier. Självklart finns det också sådana som man bör undvika men å andra sidan så gäller detta även naturliga medel ;).

~Paul~

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.