Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad äter ni på cafe/restaurang?

  • mattjejen 17 juni 2009

    Hej!

    Det låter jättekul att öppna ett fik:D... Önskar er lycka till me det(Y)!

    Nåt som brukar fattas på fik e sockerfria eller lättsockrade bakverk... Försök att hitta nå bra recept på det.

    Annars tycker jag det har kommit jättebra förslag här...

    När ni har öppnat så skriv vad erat ställe heter och var det ligger, för då ska jag försöka komma å fika och/eller äta hos er

    Kram Agneta

  • Jilliii 17 juni 2009

    Skrivet av poffa den 17 jun 2009

    Jag skulle vilja ha enkelt och välagat samt rustikt, vilket ger ett mervärde för kundens pengar.

    Sedan måste allt detta kunna produceras med kvalitet och kunnande, såväl som på service och varor. I rätt miljö och område där konceptet fungerar.. :o






    Utveckla..............

  • lockemicke 20 juni 2009

    ett tipps är att gå runt i dom olika kafferna i stan där ni vill öppna och se vad dom erbjuder och hur deras inredning ser ut det är tex inte bra att ha 2 gammeldagsa kaffer nära varandra då blir det väldigt mycket konkurans själv hadde jag nog öppnat i ett mer avlägset område av staden eller kanske vid en skola det hadde varit alldeles utmärkt vid ett gymnasium så kan ni erbjuda dagens rätt med kaffe, dopp det hadde gått mycket bra när skolan inte har lov då hadde det särkert sängt lite med intäkterna men det sänker ju också en del med utgifter om man inte har alldeles för många som arbetar i kaffet.

    sent på natten jag vet inte om det går att förstå det jag har skrivit men i så fall ber jag om ursäkt (=

    MVH
    Michael

  • Okänd 20 juni 2009

    När jag går på cafe blir det oftast kaffe och en bakelse eller en macka. Helst en äggmacka på nybakt rågkaka. På den äggmackan är det en kaviar-creme fraiche blandning i botten, skivat ägg, tomat och gurka ovanpå. Enkel, men supergod.

    Kanske pastasallader och pajer funkar som lättare mat.....Där gästerna själv får gå och plocka ihop sin egen sallad. Och ett par olika salladssåser. Inte att förglömma....ett gott bröd till...typ skivade baguetter.

    Lycka till med Cafet

  • gimmiahug 20 juni 2009

    Skrivet av lockemicke den 20 jun 2009

    ett tipps är att gå runt i dom olika kafferna i stan där ni vill öppna och se vad dom erbjuder och hur deras inredning ser ut det är tex inte bra att ha 2 gammeldagsa kaffer nära varandra då blir det väldigt mycket konkurans själv hadde jag nog öppnat i ett mer avlägset område av staden eller kanske vid en skola det hadde varit alldeles utmärkt vid ett gymnasium så kan ni erbjuda dagens rätt med kaffe, dopp det hadde gått mycket bra när skolan inte har lov då hadde det särkert sängt lite med intäkterna men det sänker ju också en del med utgifter om man inte har alldeles för många som arbetar i kaffet.

    sent på natten jag vet inte om det går att förstå det jag har skrivit men i så fall ber jag om ursäkt (=

    MVH
    Michael


    Det där var en riktigt bra idé, minns själv gymnasietiden på fiket över gatan.... tror jag spenderade varenda krona jag hade där!

    Vad gäller caféer saknar jag ofta något varmt, såsom soppa eller någon annan enklare varmrätt. Jag är ingen sötsaksperson, men vet att, som några nämnt redan, personer med olika allergier ofta har svårt att få något gott när de vill fika ute så det kan så klart vara ett bra koncept. För den större massan tror jag dock att köttbullar, ärtsoppa och så vidare kan vara riktiga storsäljare. Man får ju leta numera för att få sådana rätter serverade!

  • Rottweilern 20 juni 2009

    Hej!
    jag tycker om caféer som erbjuder grillbaguette med olika fyllningar. Ciabatta med brie soltorkade tomater och rödlök sallad osv är inte heller så dumt. Men viktigast av allt ÄPPELPAJ med hemlagad vaniljsås (Äkta vanilj) MUMS!
    Lycka till!

  • Erajscha 21 juni 2009

    Jag äter sockerfria kakor (och är rätt trött på att samma delicatobitar är det som gäller överallt) och skulle vilja se mer fullkornsmackor och köttbullemackor utan rödbetssallad,. Nära där jag jobbar finns ett ställe som serverar fullkornsminibaguetter med ost, räkor, gurka tomat och dill. Den är supersmaskig och man slipper klegg.

  • jeensaan 21 juni 2009

    Åh vad roligt det låter med ett eget kafé, men säkert mkt jobb. Jag tycker att det verkar vetigt att satsa på råvaror från närområdet samt kanske oxå tänka ekologiskt, kan bli dyrare, men riktigt bra och gott. Speciellt om det inte finns något ekologiskt kafé i närheten, ni kan ju oxå ha en mindre del av utbudet som är ekologiskt, till och börja med.
    Några matiga mackor, både grova och ljusa är alltid gott till kaffe eller te. Fikabröd, tja allt är ju beroende på vad man gillar. Tror på att ni ska göra en marknadsundersökning i just er stad.
    Sedan kan man ha ett koncept som förenar tillexempel konstutställningar och kafé, att folk får hänga sina tavlor hos er i två veckor mot en symbolisk slant, för lista över intresserade. Här i Umeå finns det ett sådant kafé, det är kö på sex år ungefär.
    Man kan ju välja att ha något annat koncept, bokkafé, loppiskafé och liknande.
    Lycka till...konstla inte till det allt för mycket bara.

  • MelleBandolo 21 juni 2009

    Chokladbollar ,muffins och kladdkaka gar alltid hem hos mig. Sällan provar jag nagot "konstigt" :) Lycka till

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.