Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad använder ni om ni inte använder färdiga buljongtärningar?

  • ros 7 maj 2008

    :)
    Jag lagar inte mat med konstgjorda tillsatser som glutamat, transfetter och "smakförbättringsmedel" typ E 621.
    Innehållsförteckning för Knorrs Hönsbuljong: Salt, smakförstärkelser (mononatriumglutamat, dinatriumguanylat, dinanatriuminosinat), vegetabiliskt fett, modifierad stärkelse, kycklingkött 5,5 %, arom (med bl.a vete, jästextrakt), härdat vegetabiliskt fett, lök, kryddor, persilja, antioxidationsmedel (E310, E320).
    Många fina ord. Men vad innehåller färdiga buljongtärningar och fonder på flaska egentligen?

    Jag köper och använder bara Örtbuljong som jag köper i Hälsokostaffärer.

    Vad tycker ni att man ska använda sig av för att få smak på matern. :)

  • Glitterfia 7 maj 2008

    Libsticka har jag hört att man använder som smakförstärkare. Färska örter är väl en god smaksättare.

  • zonale 7 maj 2008

    libsicka är gott. Förhöjer smaken i framförallt soppor och gryträtter. Använder flytande buljong oftast Bong.

  • SaraW 7 maj 2008

    Jag använder flytande fond från Bong. Har inte vågat kolla innehållsförteckningen, för då skulle jag säkert behöva tänka ut något alternativ. Någon gång har jag varit ambitiös och kokat egen fond (fisk- och skaldjursfond) som jag reducerat och fryst in i istärningspåsar. Gör samma sak med vin och brukar kasta i en tärning fryst rödvin i många kötträtter, framför allt köttfärssås.
    Annars använder jag mycket vitlök och chili som smaksättning. Lagerblad och selleri ger en god mustig smak i många rätter. Använder nästan aldrig buljongtärningar.

  • marwis 7 maj 2008

    På Coop kan du köpa olika fonder utan smakförstärkare.(Y) Innehåller dock koserveringsmedel E211 0ch 202, men jag tror inte dessa tillhör de som ska undvikas.

  • marwis 7 maj 2008

    Glömde säga att jag använder vitlök eller åtminstone vanlig lök till det mesta:D

  • monac 7 maj 2008

    koncentrerad fond på flaska blir det...samt olika chili/curry & kryddpasta.
    Mycket färska örter,bladpersilja,färsk ingefära.

  • lenajeanette 7 maj 2008

    Har köpt en buljong utan natriumglutamat på kvantum, tyvärr har jag slut på den och minns inte namnet ska forska i det.

  • bernit 7 maj 2008

    ALLTID egen fond till fisk.
    Annars har jag två flaskor konc. buljong på flaska, en höns- och en kalvbuljong.

    Till "vanlig" mat gäller salt- och pepparkvarn för mig.
    I övrigt är det massor av lökar i alla sorter, ingefära, dill & persilja, örter och ofta vin

    /BÅ :p

  • marwis 8 maj 2008

    I den vanliga fonden finns också smakförstörkare!

  • monac 8 maj 2008

    ja, vin är en utmärkt smakförhöjare Bernit!:D
    Hälsokosten har buljong pasta som är "renare" från massa skräp tillsattser
    Plantafor(se) tror jag den heter...så mycket smak!!!(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.