Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

VAD BETYDER MD I ETT RECEPT????

  • asamariah 14 december 2008

    Jag har hittat ett recept på julkyddade älgfärsköttbullar och i det så står det att jag ska ha "2 md Potatisar, kalla kokta"

    Sen står det att jag ska ha "1 pn Svartpeppar"

    hehe what? Jag fattar inget. Nån som kan förklara?

  • wiklund73 14 december 2008

    Aldrig sett i ett recept men en ren gissning är att det står för medium och pepparkorn. Fast jag kan ju ha fel.:p

  • asamariah 14 december 2008

    Vad bra, då är jag inte helt ovetande bara då. Jag är lite inne på samma som du med potatisen. Sen tänkte jag att det kanske kunde vara nypa man menade med kryddorna för det stod på alla kryddor.

  • farmoringer 14 december 2008

    Finns receptet här på MK?

  • asamariah 14 december 2008

    nope, ligger här

    http://www.recept.org/Algfarsbullar_julkryddade.html

  • farmoringer 14 december 2008

    Ja du, det såg knepigt ut....

    Ml lök vad är det då? och pn muskot. Pn kan inte vara pepparkorn med andra ord..

  • asamariah 14 december 2008

    Äsch, du hittade ju ännu mer märkligheter ;) skit. För visst ser de verkligen smarrigt ut i övrigt. Jag vill ju verkligen göra det och har älgbitar på tining som jag ska göra färs av ikväll. jag får nog plocka fram den berömda höften tror jag och höfta lite.

  • farmoringer 14 december 2008

    Det kanske är dialekt. Stod ju att det var från medelpad...:D

    Ja, höften är bättre. Du har ju ingridienserna. Måste nog spara det recepet själv. För det verkar vara intresssanta smaker....

  • asamariah 14 december 2008

    Googlade just receptet och hittade det här

    http://www.matbiten.net/index.php?sub=show.php&recipe_no=1215

    Verkar vara samma. Så jag kör på det. Ja, visst låter det spännande. Jag får återkomma med hur de blev ;)

  • farmoringer 14 december 2008

    Nypa låter bättre. Skulle någ vara np inte pn...
    Men bra att du kommer att meddela hur det blev..

  • Eery 14 december 2008

    letade lite och hittade en sida med förklaringar:)

    pn= pinch=1/8 tesked

    md är medium... mellanstor altså

    ml fanns inte med men det skulle ju kunna vara en något större än medium
    medium-stor

  • monac 14 december 2008

    bra där Eere,jag hade nog inte kunna sova om jag inte fått reda på betydelsen...den där rebusen hade följt med hela dagen....ha ha...:)

  • Eery 14 december 2008

    hahaha ja eller hur monac:p

    jag hade trassel med dsk ifrån ett recpt här på mk, men jag slängde ut en fråga och vips var det nån klokare som hörde av sig och berättade att det är ett gammalt mått och är ett mellanting mellan tesked och matsked, 10 ml altså:)

  • bernit 14 december 2008

    Skulle ml kunna vara mililiter - men det är väldigt lite !!

  • asamariah 15 december 2008

    WOW, jag är imponerad. Tack Eery! knäppt med engelska mått på ett klassiskt svenskt recept dock

  • Eery 15 december 2008

    man ska inte sluta att förvånas:)
    jag antar att begreppet är mer nypa och stänk (dash) än nån exakt måttangivelse

    men allt finns på internet:D

  • zudette 15 december 2008

    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.