Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad göra med abborrfilé?

  • 123Linnea 10 oktober 2009

    Har fått en påse med abborrfiléer som ligger huller om buller infrysta i en påse. Vad kan man göra med dem? Det blir ju till och med svårt att tina upp dem bra, eftersom de ligger på det viset.
    Jag har knappt lagat annat än lax och olika torsk-liknande fiskar - har ni några tips?

  • Mistys 10 oktober 2009

    Lyckliga du(L)
    Vi fick mycket abborrfile förr. Lägg fram dom på morgonen för att tina. Använd dom sen till det recept du gillar där du använder vit fisk. Passar till allt om inte bättre än torsk o sej.
    Grytor,gratänger eller panera i ägg och ströbröd. Stek och servera med valfri sås och potatis eller slå på gräddmjölk på de panerade fileerna, krydda och låt sjuda en liten stund servera med citron och potatis mums(Y)
    Som sagt en mycket neutral fisk som kan användas till alla favoritrecept (L)

  • Mat1lda 10 oktober 2009

    Abborrefilé är helt underbart(L)
    Bäst tror jag de blir att panera i ägg å sen i en blandning med grovt rågmjöl och vetemjöl, salta och krydda med vit- eller citronpeppar! Servera med kokt potatis och gräslökssås, de är bara så gott!

  • maria_wijk 10 oktober 2009

    Abborre i folie (L)

    Krydda filéerna med lite salt, en klick smör och klippt gräslök och linda sedan in i folie, tillagas sedan i ugn eller på grill.

  • Okänd 10 oktober 2009

    Lyckans ost! (L)

    Det allra bästa du kan göra är att lägga påsen med abbisfiléerna i en kylväska och sätta väskan på tåget till Västervik så skall jag ta hand om dem!:p

    Skämt åsido, här får du två bra tips!

    Abborrar i folie.


    Abborrfilé med kräftfyllning, hummersås och friterad persilja.

    Det ena är visserligen på hela abborrar men går säkert att göra på filé.

  • Dika 16 oktober 2009

    Abborre är bästa fisken! Vi fångar massor om somrarna och godast är nog stekta filéer precis som dom är. Skaka runt varje filé i en liten plastpåse där du blandat skorpmjöl, lite salt och en nypa vitpeppar. Stek några minuter i smör. Njut!

    Som variation: Såna här filéer kan man lägga ihop två och två med lite ädelost emellan som man låter smälta. Eller pröva att använda en sån här stekt filé i en härlig "abb-burgare"!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.