Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

vad göra med alla äpplen?

  • matlagerskan 17 augusti 2008

    hejsan!

    nu dröser äpplena ner från träden?
    och vill ta hand om alla naturligtvis..

    tips och råd, förvara, frysa in..tillaga?

    mvh anki

  • glutten78 18 augusti 2008

    Jag brukar göra mycket äppelmos av de äpplen vi får. Det är enkelt att frysa in i exempelvis engångsmuggar i plast, finns stora sådana som fyller en lagom burk. Jag har även använt ällpen i saft som jag kokat i saftmajan. Antingen tillsamman med andra frukter eller bär eller enbart äpplen. Har i det sistnämnda fallet haft en en kanelstång för att få lite krydda på saften. Äpplan är även gott att göra mermelad på. För det jag inte gör av med direkt, skalar, skivar och fryser jag ner för att använda till äppelpag.

  • anluk 18 augusti 2008

    Äppeldricka, har receptet på min sida. Kan verkligen rekommenderas. Sedan kan man precis som glutten78 säger skiva och frysa in i plastpåsar. Kanon att ha till mos och pajer.

  • kajsa36 18 augusti 2008

    Äppelmust... och något som jag ej provat men jag tänker skulle vara gott chutney....:p

  • matlagerskan 18 augusti 2008

    tack för tipsen..
    satt här en kväll och samlade på mig recept
    och detta med chutney och äppeldricka/ must ska jag prova.

    tack på förhand..
    //anki

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.