Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad göra med överbliven julskinka?

  • kaffesked 26 december 2007

    Har en färdigkokt, ej öppnad julskinka och tar tacksamt emot tips på vad jag kan laga för maträtter av den. Tänkte själv på skink- och potatislåda, men har ni några fler idéer?

  • Tillberga 26 december 2007

    skär skinkan i skivor
    lägg en god stark ost emellan och bryn på i pannan

    gör varma mackor med skinka god senap och lite ost

    skinksås till pastan

    skinka på pizza

  • Tillberga 26 december 2007

    gjorde en sökning på skinka här på matklubben och fick upp 283 svar tror jag de var

    de är bara att leta:p

  • anluk 26 december 2007

    Pastasås med skinka
    Mellandagsmacka (finns ibland mina recept)
    Pizza
    Paj

    Gratäng med mos: Skär den i skivor, strö över riven ost och med ett gott potatismos runt och in i ugnen.

    Potatisgratäng med skinka i.

  • farmoringer 27 december 2007

    makaronipudding är också gott på julskinka och purjolök och kanske lite bacon för att få en liten brytning..

  • evaldo 27 december 2007

    4 portioner
    Gott och enkelt att laga av skinkrester. Före jul blir det gott med rökt skinka i bit.
    200 g rökt eller rimmad skinka, tärnad
    400 g kinamix (påse med fryst ris och grönsaker)
    2 äpplen, tärnade
    3 dl Gräddfil
    en nypa färsk timjan
    1 msk fransk senap
    salt och peppar
    Stek skinka och rismix. Blanda äpplen med gräddfil, timjan och senap till en kall sås. Smaka av med salt och peppar.

    Eller en makaronigratäng med överbliven skinka, köttbullar och julkorv.

  • kaffesked 27 december 2007

    Tack för alla tips o idéer! Nu har jag lite att variera med (Y)

  • 27 december 2007

    http://www.matklubben.se/recept/mellandagsmacka_med_snoetaecke_7307.html

  • Svesse60 27 december 2007

    En enkel och god maträtt jag brukar göra:
    En fp färdig potatisgratäng varvas med julskinka skuren i strimlor, pressa i 2 vitlöksklyftor.
    Grädda i ugnen till gratängen känns klar. (Y)

  • LillaJa 27 december 2007

    Här kommer ett super recept.....håll till godo alla jag har lagt in det under mina recept.
    God fortsättning............

    DRÖMSKINKA eller VINSKINKA

    4-6 personer
    Recepet kommer från Märit Huldt, (1962 års köksalmanacka)


    En god och bekväm skinkrätt som man gör på resterna av julskinkan. Smaken blir mjuk, rosig och len, i grädd-tomatsås. Ännu en rätt som går att förbereda, och en rätt man längtar efter.
    I vår familj vandrar detta recep från mig till barn och nu till barbarn, och varje år sen 1962 har jag lagat det……..!


    12 st skivor av julskinkan (något tjockare än till smörgås)
    4 dl vispgrädde (eller mellangrädde)
    2 msk tomatpuré eller chilisås
    1 tsk curry
    Rött eller vitt vin (som ej får vara för surt)

    Börja med att fukta skinkskivorna i vin och låt dom ligga i ett par timmar eller en dag övertäkta med plastfolie på ett fat med kanter.
    Smörj ett eldfast fat (rikligt) med smör eller margarin och lägg skivorna därpå. Antingen som dom är eller rullade, dom ska droppa av vin.
    Blanda grädden med tomatpure´n eller chilisåsen och curry, och häll denna över skinkan.
    Klicka över lite kallt smör och sedan kan fatet stå, tills det ska in i ugnen.

    Beräkna då ca 45 minuter i 225 graders ugnsvärme (mitt i ugnen)

    Servera med kokt potatis och brytbönor eller bara med potatismos.

  • guacamole 2 januari 2008

    Pyttipanna
    I någorlunda tunna skivor som pålägg
    Pasta carbonara (byt ut baconet)

    Använder du inte upp hela kan du ju alltid frysa in den i mindre bitar och använda längre fram i olika maträtter.
    Jag har alltid någon typ av skinka i frysen som jag tar fram till pastasåser, risblandningar och pålägg. En räddare i nöden många gånger.

  • Fishli 2 januari 2008

    eller varför inte bara äta den med bruna bönor eller stekt potatis? gör vi varje annandag jul :p(Y)

  • Elis 2 januari 2008

    Brukar göra drömskinkan,fast med sherry.Det är så supergott.

  • imse 2 januari 2008

    Jag har använt skinkspadet när jag kokade ärtsoppa idag och sedan skar jag tärningar av några skinkskivor. Det blev verkligen en smakrik och god soppa.

  • farmoreva 3 januari 2008

    Jag lägger skinkskivor i sherry, (liknande Vinskinkan, tidigare inlägg)
    Receptet finns i samlingen under namnet "Sylvesterskinka". Vi gör den varje år en eller två gånger. Jättegott!:p
    Gör en "Croqe Messiur", lunchmacka.
    Bred senap på rostbröd, lägg på skinka och ev några tomatskivor. Hyvla över ost (Gärna edamer så tar den också slut), gratinera i ugnen tills osten smälter och får färg. Busenkelt!(Y)

  • evaldo 27 december 2010

    Ge den till fåglarna

  • FruAst 27 december 2010

    Koka ärtsoppa och lägg i skinkan som fläskbitar. Koka mycket och frys!

  • pallesr 27 december 2010

    Skrivet av kaffesked den 26 dec 2007

    Har en färdigkokt, ej öppnad julskinka och tar tacksamt emot tips på vad jag kan laga för maträtter av den. Tänkte själv på skink- och potatislåda, men har ni några fler idéer?

  • svengelsk 27 december 2010

    Skrivet av Elis den 2 jan 2008

    Brukar göra drömskinkan,fast med sherry.Det är så supergott.

    Det gör jag också.

  • evaldo 27 december 2010

    Jag gjorde en gratäng med överbliven julskinka, potatis, purjolök, gul lök, vitlök, mango chutney och grädde. Det blev jättegott.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.