Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

VAD har du aldrig lagat till???

  • smeand 6 november 2009

    Skrivet av mama97mia den 5 nov 2009

    MAJROVA ???
    Tips någon???


    Testade det som råkost nyligen. Smakar som en mild rädisa.

  • maria_wijk 6 november 2009

    Jag har aldrig lagat till någon maträtt eller dessert som innehåller granatäpple, jag har bara åtit frukten som den är.

  • The_mama97mia 6 november 2009

    Skrivet av Metalmaid den 6 nov 2009

    Jag har aldrig lagat till någon maträtt eller dessert som innehåller granatäpple, jag har bara åtit frukten som den är.


    Jag har också helt nyligen testat granatäpple för första gången, nåt som var smaskigt var att ha det i vaniljyoghurt, jag la in ett recept på Raita med granatäpple som Nigella L inspirerade till. Mkt enkelt o väldigt gott, jag tycker granatäpple i sig blir som lite kärvt i munnen annars...

  • MrsC 6 november 2009

    Pitepalt...aldrig ätit heller!

  • The_mama97mia 6 november 2009

    Svartrot har jag inte testat heller!
    Skulle gärna prova det. Lite rädd för att det ska vara så kladdigt o trixigt att skala.

    Pitepalt är ju gott o ganska enkelt, men pilligt och tar tid. Det var länge sen jag lagade, måste ta mig i kragen här i novembermörkret. *ler*

  • maria_wijk 6 november 2009

    Sötpotatis har jag faktiskt inte heller lagati till eller ätit någon gång.

  • The_mama97mia 6 november 2009

    Skrivet av Metalmaid den 6 nov 2009

    Sötpotatis har jag faktiskt inte heller lagati till eller ätit någon gång.


    Samma här! Nyfiken på det! Vi måste testa!

  • Ergilwen 6 november 2009

    Skam till sägandes har jag ännu inte vågat mig på en matpaj...

  • Okänd 6 november 2009

    Det här verkar kunna bli en mycket bra tråd! (L)

  • The_mama97mia 6 november 2009

    hehe, ja min tanke var att vi ska kunna stötta varann om vi inte vågar... eller hjälpa varann med bra recept - som hittills... vi får se till att hålla tråden igång bara....

  • MrsC 6 november 2009

    ...kroppkakor...aldrig ätit heller!

  • jas65 6 november 2009

    Egen korv vill jag tillaga med egenstoppad fjälster och kryddningen i korven.
    Mvh
    Vi höftar väl vidare så kommer nog körven snart.
    Anders

  • Gnurf 6 november 2009

    Jo...det vill ju jag oxå...smet kan jag nog höfta ihop utan problem med hur får man det i fjälstren!?? Man kanske behöver en korvstopparmaskin...:o

    Skrivet av jas65 den 6 nov 2009

    Egen korv vill jag tillaga med egenstoppad fjälster och kryddningen i korven.
    Mvh
    Vi höftar väl vidare så kommer nog körven snart.
    Anders

  • Mistys 6 november 2009

    Skrivet av Metalmaid den 6 nov 2009

    Sötpotatis har jag faktiskt inte heller lagati till eller ätit någon gång.


    Skala och skiva sötpotatisen i ca 1 cm tjocka skivor. Lägg på smörad plåt. Krydda med salt och valfri örtkrydda, timjan är gott. Ringla lite olja över och baka dom i ugn tills dom är mjuka som kokt potatis och fått lite färg. Ät som tillbehör till ex kött. Sååååå gott(L)

  • Mistys 6 november 2009

    Skrivet av MrsC den 6 nov 2009

    ...kroppkakor...aldrig ätit heller!



    Leta upp ett recept och prova du kommer att vara fast (L)

  • bernit 6 november 2009

    Skrivet av jas65 den 6 nov 2009

    Egen korv vill jag tillaga med egenstoppad fjälster och kryddningen i korven.
    Mvh
    Vi höftar väl vidare så kommer nog körven snart.
    Anders


    Har lagt i recept på julkorv, både köttkorv och grynkorv som tillagas varje jul:p

  • bernit 6 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 6 nov 2009

    Jo...det vill ju jag oxå...smet kan jag nog höfta ihop utan problem med hur får man det i fjälstren!?? Man kanske behöver en korvstopparmaskin...:o

    Skrivet av jas65 den 6 nov 2009

    Egen korv vill jag tillaga med egenstoppad fjälster och kryddningen i korven.
    Mvh
    Vi höftar väl vidare så kommer nog körven snart.
    Anders

    Jag har en tillsats till min köttkvarn som man trär på fjälstren och sedan matar försen genom köttkvarnen. Blir jättebra :p

  • The_mama97mia 6 november 2009

    Hihi, första gången vi gjorde egen korv så knöt vi inte av... det blev världens längsta korv, vi funderade på att koka den i tvättmaskin... haha... man lär sig av misstagen.

    Vi hade också en korvstoppningstillsats, en sorts kon som man satta framför malskivan på hushållsapparaten. Trädde på fjälstren på den.

  • maria_wijk 7 november 2009

    Skrivet av Misty09 den 6 nov 2009

    Skrivet av Metalmaid den 6 nov 2009

    Sötpotatis har jag faktiskt inte heller lagati till eller ätit någon gång.


    Skala och skiva sötpotatisen i ca 1 cm tjocka skivor. Lägg på smörad plåt. Krydda med salt och valfri örtkrydda, timjan är gott. Ringla lite olja över och baka dom i ugn tills dom är mjuka som kokt potatis och fått lite färg. Ät som tillbehör till ex kött. Sååååå gott(L)


    Verkar ju väldigt enkelt, ungefär som att ungsbaka rotfrukter eller göra hempommes. Då är det bara nästa steg kvar, att ta sig i kragen och handla hem.

  • The_mama97mia 17 november 2009

    Efter diskussion i tråden Halvåtta... kom jag på att jag aldrig gjort i ordning halloumiost!!!!
    När folk säger att det är som gnissligt, så blir jag inte övermaga sugen heller???

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.