Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad har du kastat för mat senast?

  • Lottis1 8 september 2009

    Jag hoppas inte mitt inlägg missuppfattades :o när jag skrev att hon borde märkt upp sina burkar. Jag tyckte bara det var ett festligt inslag och ville lätta upp det lite skämtsamt så hon inte skulle behöva "skämmas" så mycket :). Jag sparar också i gamla burkar med refiller utan att märka upp.

    Även jag förlitar mig främst på lukt och smak och inte bäst före datum.:)

  • Mistys 8 september 2009

    Skrivet av Lenkan den 7 sep 2009

    Idag har jag kastat en hel portion ris. Kokar alltid för mycket och bara ris är ju inge vidare att frysa in!


    Min sons favvorätt (konstigt,jag vet) är stekt ris med ägg.
    Smält lite margarin i en stekpanna. Stek riset . Vispa upp ett par ägg / portion. Slå i det och rör hel tiden så det blir som äggröra i riset. Krydda med soya,salt eller aromat. Äts som det är till lunch med lite grönt eller med något kallskuret typ ett par skinkskivor eller vad man har. Detta äter man mycket i thailand. Finns att beställa överallt. Hemma kan man variera som man vill. Bra sätt att ta reda på risrester(Y)

  • osita 8 september 2009

    Varför inte frysa in i små påsar varje gång ni har rester och sedan en dag har ni så mycket av allt att ni kan göra Pytt i Panna. Kanske inte all mat går att frysa men som sagt kött, korv, potatis, grönsaker etc etc.:o
    Visst gör det ont att slänga...... för jag tycker inte om att äta samma sak 2 dagar efter varandra.(N)
    Blir det bara 1 port. kvar att frysa då fryses det. En dag i månaden äter vi olika saker vid bordet.

  • Majainorr 8 september 2009

    idag så fick jag slänga fyra kokta mögliga potatisar som gömt sig långt in i kylskåpet...

  • The_mama97mia 6 december 2009

    Host och harkel... tyvärr känner jag mig nödgad att väcka denna tråd... Tog en allvarlig titt i kylen och inser att det är dags för djuprensning. Blir mkt slängt idag är jag rädd. Stekt spätta, grillad entrecote, kokt blomkål....

  • Lowismamma 6 december 2009

    Vi slänger också alldeles för mycket mat..
    Idag har jag slängt 4 ruttna bananer...
    2 mögliga tomater.
    1 liter yoghurt som surnat
    och 12 potatisar...

  • 123Linnea 6 december 2009

    Idag slänger jag lite makaroner.
    Jag brukar nog inte slänga så där jättemycket. Försöker göra matlådor och så.
    Men när man städar i kylskåpet kan det komma fram saker som man inte tänkt på, på ett tag. Rödkål från förra julen, t ex...
    Och ibland har jag slängt gurkor, som mer eller mindre runnit ut i kylskåpet. Jag giller nämligen inte gurka själv - och eftersom det är jag som gör maten i 90% av fallen, så kommer det fram oerhört sällan.
    I frysen kan jag också få slänga ibland - fläskkött håller ig inte så länge som jag skulle önska!

  • Vixilia 6 december 2009

    För det mesta blir det att jag slänger sallad, då den av misstag trängts längst in i kylskåpet:'(

  • sikaal 6 december 2009

    Skrivet av Misty09 den 8 sep 2009

    Skrivet av Lenkan den 7 sep 2009

    Idag har jag kastat en hel portion ris. Kokar alltid för mycket och bara ris är ju inge vidare att frysa in!


    Min sons favvorätt (konstigt,jag vet) är stekt ris med ägg.
    Smält lite margarin i en stekpanna. Stek riset . Vispa upp ett par ägg / portion. Slå i det och rör hel tiden så det blir som äggröra i riset. Krydda med soya,salt eller aromat. Äts som det är till lunch med lite grönt eller med något kallskuret typ ett par skinkskivor eller vad man har. Detta äter man mycket i thailand. Finns att beställa överallt. Hemma kan man variera som man vill. Bra sätt att ta reda på risrester(Y)


    Det är ett bra tips som jag skall prova!:D
    Ris är nog det som oftast slängs här, om vi inte har hundbesök (dotterns), han gillar ris med lite fil och gärna riven morot.:p

  • Beckis83 6 december 2009

    jag slänger nästan aldrig mat,har 3 hundar som vid kylskåpsrensning får lyxmat..på nått sätt känns det bättre att dom får mat som vi inte vill ha men som absolut funkar för dom. Måste tillägga att maten aldrig nånsin är möglig eller akut dålig. Då får dom självklart inte. Präktiga jag..

  • The_mama97mia 6 december 2009

    Härligt, jag skulle behöva en hushållsgris eller några hönor...
    Jag sparar i kylen o glömmer bort o sen vips - är det för sent att både frysa och / eller äta
    (N)
    Hjälp mig bli bättre !

  • Lenael 6 december 2009

    Vi äter ganska ofta rotfrukter och grönsaker tycker jag.
    Slänger ändå ofta sånt särskilt grönsallad av alla slag.
    Har blivit lite bättre sen jag börjat lägga den i tupperwares salladsburk.
    Håller sig fin längre nu. (Y)

  • sessa79 7 december 2009

    slänge färsk pasta som blev över när vi åt.. visste inte om man kunde frysa den.

  • Gul13 7 december 2009

    Jag kommer att slänga två morötter när jag kommer hem. Spanade in dem som hastigast i morse och konstaterade att jag nog behövde köpa nya till soppan i kväll.

  • Amika 7 december 2009

    Igår skulle jag göra vitlöksbröd till maten och så ringde det... Så jag glömde bort dem... Och de blev svarta! :'( Jag som ville ha vitlöksbröd... Men de fick åka i sopen. Annars brukar jag inte slänga bröd. Det ger jag till fåglarna när det blir torrt. :)

    Däremot den mat jag slänger... Är gammal korv och sånt. För min hund VÄGRAR äta det! Han ratar KORV! Knäppisen. :) Han äter inte ris eller pasta heller... Stekt kött kan han ibland nedlåta sig till att äta. *skrattar*

  • Skogis59 7 december 2009

    Gud va ni slänger mycket.
    Kollar ni verkligen om det är dåligt innan ni kastar bort maten? Bara för att datumen gått ut så betyder inte det automatiskt att varan blir dålig. Luktar o smakar ni?

    Visst, luktar det skit:'( o är mögligt så slänger jag också.

  • Molgan 7 december 2009

    Oftast blir det grönsaker som jag får kasta.

  • Elle-98 7 december 2009

    Lite potatis (jag var sjuk i magen).

  • WiolaH 7 december 2009

    Dags för kylskåpsstädning idag........ -gammalt lingonbröd (för hårt tom för fåglarna), kokt blomkål (skulle varit i frysen när den var nykokt) och lite savoykål som blivit lite VÄL gammal...... Fyy, vad man skäms över sin glömska/slarv :'( :( (N)

  • Lenael 7 december 2009

    Vilken skämstråd!! :'( kändes nödvändigt att städa svalen när jag varit inne och läst. :'(
    Gissa om jag har kastat. :o men det känns skönt nu.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.