Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad har jag gjort før fel med min stekpanna?

  • tellu 26 januari 2012

    Jag fick en stekpanna med sånt non-stick belægg på, men efter bara någon månad så har det børjat att fastna i den. Den har lite annat mønster nu också, eller hur jag nu ska beskriva det på¨stekytan. Ær det nån som kan hjælpa mig så att jag inte gør samma fel igen, vad det nu ær jag har gjort. Det er en Høyang Polaris så det ska vara en bra stekpanna. Och er det nån som kan rekommendera en bra panna nu nær jag ska køpa ny? Tacksam før svar :)

  • Cassiopeya 26 januari 2012

    Har du kanske haft för hög temperatur när du lagt i köttet. Jag är inte säker, men har för mig att jag hört av en utbildad kock att man ska lägga i köttet när pannan är kall, och låta det bli varmt tillsammans med stekpannan. Rätta mig ni kunniga om jag har fel :)

    Har du använt material som stekpannan tål, jag menar stekspade och liknande av plast eller trä?

    Diskat den med milt diskmedel och vanlig diskborste (dvs inte svamp med slipmedel)?

    Detta var mina funderingar, finns säkert andra MK:are som har fler bra förslag och idéer.

  • Erajscha 26 januari 2012

    Man ska inte lägga i köttet i kall panna, då får man ju ingen stekyta.

    Däremot gillar inte teflonpannorna att bli för varma heller. Eller att kylas av för snabbt (typ kallt vatten i het panna).

  • annapatrik 26 januari 2012

    Jag förstörde min första teflonpanna genom att diska av den när den var varm.
    Nästa jag köpte låter jag stå och kallna innan jag diskar, och den är lika fin som när jag
    köpte den (2 år sen)

  • sjoqvis 26 januari 2012

    Hej.

    Hörde att det är jättviktigt att diska den super ren. Man skall ta rikligt med diskmedel och diska ordentligt. Det är för nästa gång man värmer pannan förstörs det gamla fettet ytan på pannan.

    Det är bara gamla gutjärnspannor man inte skall ha diskmedel på.

    Och naturligtvis bara plast och trä i pannan. Inga vassa föremål.

    Börjar det låssna så släng pannan. Det är farligt att använda den.

  • tellu 26 januari 2012

    Tack så mycket før alla svar, har nog haft før høg værme på den, och diskat den medasn den har vart varm. Visste inte att man ska vænta till den blir kall.... Får ge mig ut och køpa en ny och undvika att gøra de misstagen på den nya.

  • boz1965 26 januari 2012

    Aldrig metallredskap i en teflonpanna - det är regel nummer 1.

  • kaffesked 26 januari 2012

    Mina stekpannor är från Jamie Olivers serie. Den äldsta tror jag är 4-5 år gammal. Hanteras inte det minsta varsamt. Använder ibland redskap av metall i dem, kör i diskmaskinen (det står att de jag har tål det). I den äldre har den röda mitten blekts och det är en och annan repa men funkar lika bra som när den var ny. För egen del kommer det nog alltid bli det märket.

  • Cassiopeya 26 januari 2012

    Skrivet av Erajscha den 26 jan 2012

    Man ska inte lägga i köttet i kall panna, då får man ju ingen stekyta.

    Däremot gillar inte teflonpannorna att bli för varma heller. Eller att kylas av för snabbt (typ kallt vatten i het panna).


    Nej precis, men enligt kocken så är det så man gör i sån panna, vill man ha stekyta får man ta en annan panna...Jag vet inte, men så sa han (A)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.