Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad kallas bröd doppade i vispade ägg?

  • Jepix 1 oktober 2011

    Hej! det här är första gången jag yttrar mig på den här sidan, och jag ar har en liten fråga:

    Här om dagen gick jag igenom lite rester i kylen, och beslöt mig för att göra ett litet experiment. jag tog 4 gammla hamburgarbröd som jag hittade i frysen och skar upp dem i rektangulära kuber, som jag sedan doppade i en röra bestående av ägg, peppar, salt, och lite vitlökspulver.

    Dessa stekte jag sedan och åt till nudlar och köttbullar. Min fråga: Finns det liknande recept, alltså där man doppar bröd i ägg och steker dem? Det var alldeles underbart gott faktiskt.

  • Dintan 1 oktober 2011

    Det är väl Fattiga Riddare man gör så med, eller...

  • The_mama97mia 1 oktober 2011

    French toast, eller fattiga riddare, ja, men då brukar man servera med söta tillbehör som sylt.
    Att göra som du beskriver låter ju som en intressant cross-over mellan det och krutonger!

  • maxxess 1 oktober 2011

    I min barndom hade jag en kompis vars far jobbade på något mathak. Han gjorde ofta "grillmacka" vilket helt enkelt var formfranska som doppades i lätt uppvispad äggvita och som kryddades med vitlökssalt vid stekning. Rätt gott som tillbehör till stekt mat. Jag föredrar enbart vita framför hela ägget.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.