Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vaddå Buljong?!

  • Lillaegoxxx 8 mars 2010

    Kanske jag som är trögtänkt men det har då inte gått upp ett ljus för mig än så länge...

    Har läst många recept, speciellt pastasåser där det står
    2 DL buljong, vad menar man med det?
    Eller vart får man tag på buljong? Kan ju aldrig va så
    att jag ska behöva koka egen buljong först?

    Det enda jag vet av är fond och buljongtärningar....?

    Tacksam för svar...!

  • 123Linnea 8 mars 2010

    Gissar på att du kan göra som du vill... Ta din egna hemkokta; den på buljongtärning och vatten eller den med fond...

  • Lillaegoxxx 8 mars 2010

    Jo men fond jag jag ju aldrig behöva 2 dl?
    Det blir ju alldels för starkt... Kanske om man tar 1 och 3/4 vatten och 1/4 fond så
    kanske det blir lagom.
    Eller koka en buljongtärning i två dl vatten?

    Vad tror ni, skulle det funka?

  • 123Linnea 8 mars 2010

    Nej, nej - en buljongtärning är till en halv liter vatten. Ska du ha till 2 dl kan du följaktligen inte ta hela tärningen. Det står säkert på fondflaskan hur mycket man späder med. Ta inte bort vätskan från receptet - det behövs säkert där!

  • Lillaegoxxx 8 mars 2010

    hehe okey!
    Då får jag läsa mig till de då=) Tack!

  • The_mama97mia 8 mars 2010

    Jag utgår från att 2 dl buljong innebär spädd buljong, i motsats till fond....

  • Gnurf 8 mars 2010

    Smula ned 1/2 buljongtärning i det som ska bli din pastasås å sen pytsar du i 2dl vatten. Det löser sig ska du se...:O)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.