Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Väl använd lergryta

  • lmn 14 november 2007

    Hej! Jag undrar ifall någon därute vet hur man gör rent en lergryta som blivit mörk med åren? Tack på förhand!

  • susse1 16 november 2007

    En lergryt kan ninte bli riktigt ren efter all användning.
    Jag frågade min mornor en gång hon sa att den blir bara bättre med tiden.

  • lmn 17 november 2007

    Aha, då ska jag låta den vara som den är. Tack!

  • Yaris 17 november 2007

    Det bästa resultatet fär Du av at ha en lergryta för kött och en för fisk..

  • MrsC 17 november 2007

    Om det är länge sedan du använde den rekommenderar jag att du köper en ny.
    Jag är inne på min tredje.
    Använder den minst en gång i vecka, till hel kyckling, revbensspjälll, fläskkarré mm.
    Blir jätte gott och inget stänkt i ugnen.

  • evaldo 17 november 2007

    Kan man diska lergrytan i diskmaskin?

  • MrsC 17 november 2007

    Nej, den ska diskas ur med hett vatten.
    Ställ den iblöt únder natten och se hur den ser ut i morgon.

  • evaldo 17 november 2007

    Jag har av misstag diskat min lergryta i diskmaskin, den blev jättefin, jag kan inte se att den har blivit skadad av det.

  • lmn 18 november 2007

    Den är verkligen toppen just för att det inte skvätter + att den sköter sig själv i ugnen. Tror att jag haft min över 20 år, men nu blev oanvänd några år fram till förra veckan. Har aldrig haft diskmedel i den utan bara vatten,men det blir ju svart ändå, men jag litar på "susse1":s mormor :)

  • evaldo 18 november 2007

    Lergryta borde användas oftsre. Det blir så saftigt och gott i den, sen försvinner inga aromämnen så fort.

  • mkg 19 november 2007

    Paella i lergryta......mmmm(Y)

  • 19 november 2007

    Jag har en lergryta stående(sen flera,flera år)den är ganska stor,är det smartare med en mindre modell eller spelar det ingen roll?
    Ni som använder eran ofta, har ni några superrecept?Det verkar ju så enkelt eftersom man väl kan "slänga" i hela måltiden på en gång.
    Lägg i så fall gärna upp dom så dom går att spara i min kokbok.
    hm.. om jag nu ska börja använda min gryta igen,skurar jag då ur det med diskmedel och sen lägger den i blöt? (dom flera flera åren är nog ca 15, hihi, så minnet sviker)
    Tack på förhand!:)

  • Majbaggen 21 januari 2010

    Skrivet av mkg den 19 nov 2007

    Paella i lergryta......mmmm(Y)


    Hur gör du det? Paella innehåller ris, och jag skulle gärna vilja testa att komplettera måltiden med ris och inte "bara" potatis och rotfrukter. Nyfiken!

  • evaldo 22 januari 2010

    Angående lergryta så kör jag min lergryta i diskmaskin efter varje gång. Inte för att den blir helt fri från mörka beläggningar. Men det hjälper ialla fall.
    evaldo

  • marka55 22 januari 2010

    Skrivet av mkg den 19 nov 2007

    Paella i lergryta......mmmm(Y)
    Har du recept på paella i lergryta?

  • Okänd 22 januari 2010

    Skrivet av mkg den 19 nov 2007

    Paella i lergryta......mmmm(Y)


    En paella skall ju lagas till i flera moment, blandar du i allt på en gång i lergrytan? Eller tar du ut den mellan varje moment och tillsätter ingredienserna efter hand?

  • kattgnag 22 januari 2010

    Skrivet av evaldo den 22 jan 2010

    Angående lergryta så kör jag min lergryta i diskmaskin efter varje gång. Inte för att den blir helt fri från mörka beläggningar. Men det hjälper ialla fall.
    evaldo



    :o Om jag läser instruktionerna till min gamla lergryta så står där skrivet att man direkt efter måltiden ska lägga grytan i varmt vatten och sedan göra rent med borste eller trasa. "Använd aldrig diskmedel...och diska den aldrig i diskmaskin. Diskmedlet skadar...och hela grytan får smak av diskmedel". Men det borde du ju märkt vid det här laget...Kanske är din lergryta glaserad?
    Dessutom menar man att beläggningar i lergrytan är ett gott tecken: "Smak och kryddor förmedlas från ett recept till ett annat och vi tycker inte att detta är en nackdel."
    Själv skulle jag aldrig vilja använda diskmedel till lergrytan, det känns nästan som tabu. Lika "förbjudet" som att diska sin gjutjärnsgryta med annat än hett vatten...

  • kareng 22 januari 2010

    Paella i lergryta......mmmm


    jag är oxå intresserad av det receptet
    lergrytan är ovärderlig den e kanon

    jag tänker att lera är ett rätt levande matrial o diskmedel mm kan träga in i lergrytan så jag föreslår bara vatten allt annat är aromer som gör maten så god i grytan

  • kareng 22 januari 2010

    OJ råkade trycka två gånger

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.