Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Värma burkarna innan sylten?

  • Gosiiie 6 september 2009

    Jag har bestämt mig för att prova på att göra hemmagjord marmelad för första gången, och i varje recept som jag läser så står det att burkarna ska vara varma. Men hur ska jag värma de? I ugn, koka eller under varmt vatten?

    Svar uppskattas oerhört mycket. :)

  • Roggan 6 september 2009

    Jag brukar bara fylla dem med varmt vatten. När sylten/marmeladen/saften har kokat klart häller jag ur vattnet och sköljer dem med Atamon utblandat med varmt vatten. Fyller burkarna/flaskorna upp till kanten och skruvar på locket. Sköljer naturligtvis också locken med Atamonlösningen.
    Burkarna ska vara varma så att de inte spricker när du fyller dem med den varma marmeladen.
    /Roggan

  • Mellanbellan 6 september 2009

    Jag gör likadant, fyller burkarna med varmt vatten så de tål den heta sylten/marmeladen sen.

  • Okänd 6 september 2009

    Jag gör det aldrig.......häller det bara i rena glasburkar och har då aldrig haft mögel eller nåt sånt i dem.
    Likadant gör jag med flaskor.....häller bara saften i rena flaskor.

  • AnneNi 6 september 2009

    Jag brukar lägga in burkarna el flaskorna i ugnen på 100 grader en stund innan jag häller i det jag gjort. Då blir de även lite desificerade tror jag...

  • Majainorr 6 september 2009

    Skrivet av Liliane den 6 sep 2009

    Jag gör det aldrig.......häller det bara i rena glasburkar och har då aldrig haft mögel eller nåt sånt i dem.
    Likadant gör jag med flaskor.....häller bara saften i rena flaskor.


    Brukar inte heller bry mig om att värma burkarna, det verkar gå bra ändå.
    Blir det riktigt mycket sylt så brukar jag frysa in den i plastburkar.

  • boz1965 6 september 2009

    Skrivet av Roggan den 6 sep 2009

    ...Burkarna ska vara varma så att de inte spricker när du fyller dem med den varma marmeladen.
    /Roggan


    Ett annat knep är att blöta och vrida ur en kökshandduk och ställa burkarna på när man fyller dem. Då behöver man inte ens värma dem. Det lärde jag mig av min mor, som lärde det sig av sin mor, som... Jag har hittills inte "förlorat" en enda burk eller saftflaska när jag har använt den här metoden. Testa gärna :)

  • sjokolade 7 september 2009

    Jag fyller burkarna med varmt vatten. Kokar locken några minuter. Sen ställer jag burkarna upp och ner med en gång jag har fyllt på dom och uppbevarar dom också upp och ner tills jag ska använda dom.

    Öppnade just ett glas svartvinbärsmarmelad från 2007 som var lika fint. Använder inte någon form för konserveringsmedel.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.