Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Värma havregrynsgröt?

  • varecia 27 januari 2012

    Jag är hopplöst trött på morgonen och tycker det är lite jobbigt att koka havregrynsgröt på morgonen. Ändå vill jag gärna äta det. Vet någon om det fungerar att göra en större sats en dag och sedan värma på den i portioner? Tack för hjälpen!

  • flumhum 27 januari 2012

    varför inte göra den i micron?

    en dl gryn, två dl vatten på två-tre min

  • varecia 27 januari 2012

    Ja, det är klart, det är ju smidigt. Inte riktigt lika gott, dock. Men antagligen godare än att värma på i efterhand. Jag får prova igen!

  • jollo10 27 januari 2012

    Hur gör man med fiberhavregryn, får den aldrig riktigt så krämig som med vanliga havregryn

    Hur gör man med fiberhavregyrn, tips, proptioner

  • [email protected] 27 januari 2012

    Skrivet av jollo10 den 27 jan 2012

    Hur gör man med fiberhavregryn, får den aldrig riktigt så krämig som med vanliga havregryn

    Hur gör man med fiberhavregyrn, tips, proptioner


    Jag använder 1 dl havregryn/fiberhavregryn, 2 dl vatten och lite salt. Sen 2 min i micron och så får det stå lite grann. Kör jag den 3 min i min micro så blir den "torrare" i konsistensen och det gillar jag inte.
    Men annars tror jag det står på fiberhavregrynspåsen hur mycket man ska ta, har aldrig tänkt på att det skulle vara annorlunda, fast jag föredrar Gyllenhamars vanliga havregryn, det är snällare mot min mage :-)

  • kekke46 27 januari 2012

    Värm upp mjölk och skeda ner färdigkokt havregrynsgröt.
    Låt det bli riktigt varmt. Är så gott

  • Amika 27 januari 2012

    Vet inte om det går att värma gröt bara så där. Men förr så stekte man den och åt med sylt.
    Annars så tar det ju inte jättelång stund att koka den. :)

  • sanros 27 januari 2012

    tycker det smakar minst lika bra att micra den;)

  • jollo10 27 januari 2012

    Hur gör man fibergahvregrynsgröt på spisen?

    Mått, propotioner osv.

  • asasto 29 januari 2012

    Det går väldigt bra att koka en stor kastrull havregrynsgröt och ha i kylskåpet och bara värma så mycket man vill ha i micron varje morgon. Blir lite krämigare då den står så jag gissar att fiberhavregryn blir krämigare dan efter alt. så skulle jag låta fiberhavregrynen ligga i vattnet nån timme och blötas upp innan gröten kokas ifall man vill den ska kräma sig mera.

  • sva 29 januari 2012

    Stekt havregrynsgröt med sylt är riktigt gott

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.