Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Värma spenat dagen efter?

  • 2 oktober 2001

    Hej!Jag har hört att man inte ska värma på spenat- stämmer detta? Varför och hur farligt är det i så fall? Jag är dessutom gravid så är det något speciellt man behöver tänka på vad gäller detta då?/Charlotte

  • shrin 7 november 2011

    Jag har också hört att man ska kyla ner spenaten snabbt om man vill värma den dagen efter.
    Förstår inte riktigt varför? Jag har alltid värmt dagen efter fast jag inte alltid har tinat den låååångsamt i kastrull och inte heller kylt ner den snabbt. Har aldrig blivit dålig.
    Jag tror att du kan äta den, även om du är gravid. Känner du dig orolig så låt hellre bli.

    Det sägs att ris blir dåligt på en gång också, men samma sak där för mig, har aldrig blivit dålig.

  • callemero 7 november 2011

    Varför man inte ska värma spenat dagen efter beror på att
    det bildas skadliga bakterier i den. Hur farligt det är vet jag inte
    men det är dumt att pröva.

  • maxxess 7 november 2011

    Har ätit återvärmd spenat hur många gånger som helst, inga som helst problem. Detta har blivit någon slags skröna att det skulle vara jättefarligt... Små barn skall ej äta återvärmd spenat, annars är det inga problem så länge man gör som med all annan mat: kyler snabbt och ordentligt.

    För fakta se: http://slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Frukt-gronsaker-och-potatis/Kan-man-ata-uppvarmd-spenat/

  • sikaal 7 november 2011

    Jag har också ätit uppvärmd spenat många gånger, jag har inte ens hört att det skulle vara farligt!
    Varför skulle det bildas fler bakterier i spenat än i andra kokta grönsaker??

  • Mistys 7 november 2011

    Skrivet av sikaal den 7 nov 2011

    Jag har också ätit uppvärmd spenat många gånger, jag har inte ens hört att det skulle vara farligt!
    Varför skulle det bildas fler bakterier i spenat än i andra kokta grönsaker??


    Fast tror inte det har med för hög bakteriehalt ( om jag lärt mig rätt) utan att det blir för hög nitrithalt i spenat som värms. Detta är kanske ingen fara för vuxna men barn ska inte äta det.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.