Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Var sak har sin platts

  • janetta 13 juni 2008

    Olika oljor,vinägerflaskor mm ska det stå i kylskåp eller i köksskåp?

  • Smulpajen 13 juni 2008

    Oljan ska inte stå i kylen. Själv har jag aldrig vinäger där heller. Oljan blir grynig och ser inte alls trevlig ut.

  • bernit 13 juni 2008

    Skrivet av Smulpajen den 13 jun 2008

    Oljan ska inte stå i kylen. Själv har jag aldrig vinäger där heller. Oljan blir grynig och ser inte alls trevlig ut.


    Håller med.
    Har en ganska stor köksö med gasspis - i en rottingkorg har jag ett 10-tal olika flaskor lätt tillgängliga - olja, balsamvinägir, ättika, soja etc.

    /BÅ :p

  • MatAnders 13 juni 2008

    Har läst att olivolja bör stå mörkt vet inte om det stämmer?

  • farmoringer 13 juni 2008

    Ja, jag har min olivolja i kylen men tar ut den i god tid så den hinner bli varm och löser upp sig. Har också hört det där med att olivolja ska stå mörkt och svalt...Men kanske inte spelar så stor roll om man använder den mycket..

  • janetta 13 juni 2008

    Tack för era tipps. Jag tränar på att få upp intresset av att laga mat och inte "glömma" att äta.
    Planera mat och handlingslista. Och bättre struktur och ordning i köket om var sak har sin platts kanske det blir både roligare och lättare i köket.

    Jag är glad att jag har hittat hit.

  • irrevirre 13 juni 2008

    Visst är det mycket som skall förvaras torrt, mörkt och svalt! Inte lätt alls. Kan någon det?
    Själv har jag rapsoljan längst ner i kylen men olivoljan i ett köksskåp. Olivoljan blir klumpig i kylen, även på nedersta hyllan.
    Vinäger har jag i kylen. Kanske inte nödvändigt men de står bra där. Soja får husera bland specerier.

  • farmoringer 13 juni 2008

    Det är det som är problemet när man testar all mat här...(Y) Får tusen olika sorters flaskor och burkar som då helst ska förvaras i kylen när det är öppnat. Men hur ska man få plats med allt där?? Jag bara undrar.....Men spelar roll, huvudsaken att man får smaka nya grejor ofta...(L)(Y)

  • The_mama97mia 16 juni 2008

    Mina oljor står framme eller i köksskåp. Vinäger har jag i rumstemp? Håller med farmoringer att det är svårt att få plats för allt. Jag saknar ett riktigt skafferi, har ett ganska litet kök. Och kylen är alltid knökfull - ändå så tycker man att det inte finns ngt att äta där...

  • Jessika 16 juni 2008

    Olja, vinäger och ättika står framme. Sojan har jag av någon anledning i kylen, vet inte varför det blivit så.
    Ett tips: Om oljan är i en ljus flaska så trär jag på ett sånt där elastiskt wellpapp rör (som man kan (kunde i alla fall förr) få på systemet för att ha runt flaskorna). Till små flaskor har jag några som jag klippt upp och justerat omfånget på. Sen hänger jag en liten lapp med vilken olja det är i ett snöre runt halsen på flaskan. Det går att får riktigt tjusigt om man vill!

  • frucaos 16 juni 2008

    Dåligt med plats i kylen har jag också - särskilt för höga flaskor - så här är det mycket som får trängas i "fläktskåpet". Avundas min bror och hans fru som har ett riktigt gigantiskt "walk-in" kylskåp!! Där får man lätt plats med det mesta!
    Vi har en källare som håller sig relativt sval även på sommaren, dit får en del värmekänsliga saker flytta på sommaren, men inte saker som används ofta, ids inte springa ner dit i tid och otid för att hämta/ställa tillbaka saker. Man är ju lat...

  • zonale 16 juni 2008

    Jag har olja, soja och vinäger i svalen. Vitlök och lök förvarar jag i rumstemperatur i terrakottakrukor. Rapsolja och solrosolja tjocknar inte i svalen men det gör olivoljan.

  • majamia 16 juni 2008

    Jag har allt mitt framme på köksön och det funkar bra här. Annars skulle jag behöva en extra kyl till alla flasker och burkar med allt gott i! :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.